ATV Husets stora plogguide

Allt du behöver veta om snöplogar till ATV och UTV

Oavsett om du har behov av att skotta uppfarten hemma på gården eller driver en entreprenadfirma som har hand om snöskottning på parkeringsplatser eller gångbanor så finns det ett plogpaket som fungerar för dig.

Det finns många olika utförande och funktioner på dagens plogpaket och i denna guide skall vi försöka bena ut de olika begreppen och funktionerna för att du skall kunna välja det plogpaket som passar dig och dina behov.
Header ATV Plogguide

I denna guide lär du dig mer om:

- Plogar till din ATV/UTV
- Frontmonterade plogar
- Centermonterade plogar
- Dragkroksmonterade plogar
- Rakt plogblad
- Koniskt plogblad
- Vikbara plogblad
- Hydrauliska plogar
- Vilken bredd ska plogen ha?
- Olika plogtillverkare
- Svensktillverkade plogar
- Ploglyft med vinsch
- Elektrisk ploglyft
- Elektrisk plogvinkling
- Hastighet vid snöplogning
- Glidskor för grusvägar
Infästning av plogen
De flesta plogarna är uppbyggda på samma sätt, det som skiljer mellan de olika modellerna är hur de fästs på din fyrhjuling. Det finns tre typer av fästen, frontmonterat, centermonterat och dragkroksmonterat.

De populäraste alternativen är front och centermonterad.
Frontmonterat plogpaket
Ett fäste monteras i fronten på din ATV strax under eller i anslutning till där din vinsch sitter. Har du ingen vinsch på din ATV så går plogfästet oftast att montera ändå och det finns andra sätt att lyfta ett plogpaket som du kan läsa mer om längre ner. Oftast låter man plogfästet sitta monterat på fyrhjulingen året runt. Plogramen fästs sedan i plogfästet med två sprintar och sedan fästs lyftanordningen i plogen. Frontmonterade plogfästen finns till senare/nyare årsmodeller av fyrhjulingar med 500 kubik eller mer.

Fördelarna med ett frontmonterat plogpaket är att av och påkoppling av plogen går mycket enkelt, plogramen fäst med två sprintar i plogfästet som sitter monterat i fronten på maskinen och sedan kopplas vinschkroken eller lyftanordningen fast och så är det klart. Du behöver aldrig ner på knä och fästa sprintarna till plogen under fyrhjulingen. Med ett frontmonterat plogpaket får du också mycket högre lyftkapacitet på plogen och högre markfrigång, detta är speciellt bra om du tänkt komplettera din Plog med en skop påbyggnadssats och använda din ATV som en frontlastare.

Nackdelarna med ett frontmonterat plogpaket är att tyngden på plogen centreras till fronten på din ATV vilket kan få framfjädringen att niga, detta kan avhjälpas genom att montera mellanlägg till fjädrarna eller genom att montera styvare fjädrar fram.
Frontmonterad plog
Frontmonterad plog - banner
Fördelar och nackdelar med ett frontmonterat plogpaket

+ Enkelt att ansluta plogen
+ Plogen har bra markfrigång i upphissat läge

- Framtung maskin, eftersom all vikt sitter i fronten blir den framtung och lite mer tyngre att styra. Går dock att justera med hårdare fjädrar eller mellanlägg till stötdämparna.
Centermonterat Plogpaket
Ett fäste monteras mitt under din fyrhjuling i höjd med fotplattorna, oftast rakt under eller strax framför där motorn sitter. Fästet monteras antingen i befintliga fästen på din ATV eller med de medföljande U-klamrarna runt rör-ramen. Oftast låter man fästet sitta kvar på fyrhjulingen året runt. Plogramen fästs sedan i plogfästet med två sprintar och sedan fäster man lyftanordningen i plogbladet.

Fördelarna med ett centermonterat plogpaket är att vikten på plogpaketet fördelas jämnare över hela fyrhjulingen och du får större påskjutskraft och mer tyngd på bakhjulen. Ett centermonterat plogpaket är också mer vridstyvt än ett frontmonterat plogpaket tack vare den längre plogramen.

Nackdelarna med det centermonterade plogfästet är att av och påtagningen av plogen är lite jobbigare då du måste ner på knä vid sidan av maskinen för att lossa och fästa plogsprintarna som håller plogen i plogfästet. Om man normalt inte monterar av och på plogen så ofta under vintern är detta sällan något problem och efter att man gjort monteringen några gånger så går även detta sätt ganska snabbt. Frigången på fyrhjulingen blir även något sämre eftersom plogramen kommer ta i under maskinen efter att man lyfter plogen en bit. Plogar man gården hemma så behöver man oftast inte speciellt mycket frigång på plogen utan klarar sig med de ca. 20-30 cm frigång som ett centermonterat plogpaket oftast får.
Centermonterad plog
Centermonterad plog - banner
Fördelar och nackdelar med ett centermonterat plogpaket

+ När du plogar får du jämnare belastning på alla hjulen, eftersom kraften är mer centrerad under din ATV. Med andra ord bättre fäste även på bakhjulen.
+ Fästen finns till alla märken och modeller.
+ Stabilare och mer vridstyv konstruktion än frontmonterade plogar.

- Lite mer komplicerat att ansluta plogen eftersom den skall fästas under maskinen, du får lägga dig ner på marken. Men normalt tar man inte av och på plogen så ofta när det snöar. Monteringen tar endast ett par minuter när du väl har gjort det ett par gånger.
- Markfrigången blir något försämrad och plogen kan inte lyftas lika högt eftersom plogramen tar i under fyrhjulingen. Normal frigång på plogen är ca. 20-30 cm beroende på maskin.
Exempel centermonterad plog
Dragkroksmonterat plogpaket
Plogen har en lång dragstång som går under maskinen hela vägen bak till dragkulan där en kulhandske fästs på fyrhjulingens dragkrok. Ett fäste monteras sedan i fronten på fyrhjulingen som stabiliserar plogen i sidled. För att koppla av och på plogen så lossas kulhandsken från dragkulan och en sprint lossas i fronten på fyrhjulingen.

Fördelarna med ett dragkroksmonterat plogpaket är att viktfördelningen är mycket jämn över hela fyrhjulingen och plogen får mycket bra påskjutskraft. Detta plogsystem är också mycket stabilt och vridstyvt.

Nackdelarna med ett dragkroksmonterat plogpaket är att monteringen inte är lika enkel som det låter då det dels kopplas på dragkulan bak samt i ett fäste i fronten. Fästet som sitter i fronten på fyrhjulingen finns endast modellanpassat till ett fåtal märken. De dragkroksmonterade plogpaketen är också oftast också dyrare än alla andra plogsystem.
Dragkroksmonterad plog
Dragkroksmonterad plog - Banner
Fördelar och nackdelar med ett dragkroksmonterat plogpaket

+ Kraften fördelas till dragkroken, man får en känsla att maskinen skjuter på.
+ Extremt Stabilt

- Fungerar dåligt om du har stora hjul monterat
- Finns bara till ett begränsat utbud av maskiner
Exempel dragkroksmonterad plog
Koniskt, rakt (rakskuret) eller vikbart plogblad
Att tänka på när du väljer mellan ett rakskuret eller ett koniskt plogpaket är på vilka ytor du skall ploga med din fyrhjuling. Med en vikplog kan du ställa varje vinge fritt för kunna justera plogen för bästa resultat i alla förhållanden.
Rakt blad
Ett rakt plogblad är det vanligaste och fungerar bra för nästan alla som skall ploga med sin ATV. Det populäraste snöbladet vi säljer till fyrhjulingar med fyrhjulsdrift och 500 kubik eller mer är det 152cm breda, raka plogbladet. Detta funkar bra på småvägar, gårdsplaner och de flesta andra platser. Har du en mindre ATV kan ett smalare plogblad vara att föredra då det blir enklare för fyrhjulingen att orka att trycka framför sig, de raka plogbladen finns i bredder fån 107-152 cm.
Rakt plogblad
Exempel raka plogblad
Koniskt blad
Ett koniskt plogblad är konstruerat så att den rullar eller skjuter undan snö bättre. Kör du och plogar en lång väg så har det koniska bladet lättare att kasta ut snö i dikeskanten. Är det stora ytor som skall plogas där du kan hålla lite högre fart i plogningen är ett koniskt plogblad att föredra. Koniska snöblad finns oftast i bredare varianter om ca 140-150 cm och passar bättre för fyrhjulingar med 500 kubiks motor eller mer och fyrhjulsdrift.
Koniskt plogblad
Vikplog
En vikplog är delat på mitten och du kan ställa varje vinge fritt för att skjuta snön åt det håll som passar bäst. Justeringen av vingarna sköts antingen manuellt eller med el eller hydraulik beroende på vilken plog man köper.
Vikplog
Bredd på plogblad
Det finns ett antal olika bredder på snöplogar som lämpar sig för olika användningsområden. Nedan följer en generell guide:
Plogblad ca. 183 cm breda - Används huvudsakligen på UTV / UTX / Side By Side. Ett 183 cm brett plogblad blir ca 160 cm brett vid full snedställning.

Plogblad ca. 150 cm breda - ATV/Fyrhjuling på ca 500cc och uppåt med fyrhjulsdrift. Plogbladen på 152 cm är det vanligaste plogbladet vi säljer till normalstora fyrhjulingar. Ett 152 cm brett plogblad täcker oftast hela fyrhjulingens bredd även när plogbladet är vinklat. Ett 152 cm brett plogblad blir ca 135-140 cm brett vid max snedställning.

Plogblad ca. 140 cm breda - ATV/Fyrhjuling på ca 300-400cc och fyrhjulsdrift. Lagom bredd till de flesta mediumstora fyrhjulingar. Kan också vara en bra bredd om man har begränsat med plats där man plogar eller förvarar fyrhjulingen. Ett 140 cm brett plogblad blir ca. 125-130 cm brett vid max snedställning.

Plogblad ca. 120-130 cm breda - ATV/Fyrhjulingar med en mindre kubikstorlek eller där utrymmet är begränsat. Täcker oftast precis fyrhjulingens bredd när det är ställt rakt fram. Ett 120-130 cm brett plogblad blir ca. 110-120 cm brett vid max snedställning.
Tänk på vid val av bredd på plogblad att bladet bör vara bredare än din ATV/UTV vid full vinkling för att du skall få bästa användning av bladet. En tumregel är att gå på ett så stort blad som din maskin klarar att putta framför sig (se guide ovan) om man inte har problem med att få plats med ett brett plogblad i garaget eller vid plogning av smala gångar etc.
Tillverkare av plogblad
Det finns flera olika tillverkare av plogar till fyrhjulingar och UTV, några fungerar bra för lite mindre snöröjning hemma på gården och andra är rena proffsplogar för den seriösa användare. Vi har sålt hundratals plogar till fyrhjulingar under många säsonger så vi vet vilka märken som fungerar, och vilka som inte gör det. Köper du en plog hos ATV Huset kan du alltid lita på att dem fungerar för dina ändamål.
IB / Iron Baltic plogar
Iron Baltic tillverkar sina snöplogar i egen fabrik i Estland vilket borgar för hög kvalitet och precision i tillverkningen samt bra materialval och lackeringar. Iron Baltics plogar är de bäst producerade plogarna vi på ATV Huset sett i prisklassen runt 6.000:- och går inte att jämföra med billigare kinesiska importplogar som ofta både har sämre kvalitet och funktion. Iron Baltic testar alla sina produkter rigoröst vilket gör att de hela tiden utvecklas för att passa vårt nordiska klimat.
Warn plogar
Warn är världens största tillverkare av tillbehör till offroad marknaden och har väldigt lång erfarenhet av att producera plogar och plogtillbehör av högsta kvalitet. Warns plogar finns i två olika serier, Warn Pro Vantage och Warn Value Line. Warn Pro Vantage är den mest prisvärda professionella plogen för ATV och UTV på marknaden, tillverkade i kraftigt stål med flera förstärkningsribbor så klarar Warn Pro Vantage riktigt hårt arbete. Har du planer på att använda plogen även sommartid för att skotta grus och sten så är detta rätt plog för dig.

Warn Pro Vantage finns som både centermonterade och frontmonterade för att passa alla applikationer och behov. Warn Value Line är Warns ekonomiska variant av plog som lämpar sig bra för dig som vill ha Warns kända kvalitet och tillverknings precision när du plogar gården eller garageuppfarten hemma. Warn Value Line finns som centermonterade med fästen som passar alla fyrhjulingar på marknaden. Till alla Warns plogsystem finns det mängder med smarta tillbehör för att förenkla arbetet med snöröjningen, elektrisk vinkling, ploglyft, sidovingar, markeringspinnar och snödeflektorer är några av tillbehören som finns att tillgå. Dessutom finns det alltid reservdelar till alla Warns plogblad att köpa även till äldre modeller.
Carlmans plogar
Carlmans är en svensk svets och smidesverkstad som tillverkar utrustning och redskap till Arctic Cat och Suzuki ATV. Carlmans tillverkar ett dragkroksmonterat plogpaket till Suzuki och Arctic Cat modeller.
Pro Terra
Pro Terra har tillverkat Hondas original tillbehörssortiment i många år men har nu branchat ut och tillverkar redskap och vagnar under eget varumärke. Produkterna tillverkas i Sverige med fem års garanti och extremt hög kvalitet och användarvänlighet är Pro-Terras signum.
Pro-Terra PNG
Lyfta, höja och sänka plogen
Det finns två alternativ att lyfta en plog på

- Ploglyft
- Vinsch
På dagens fyrhjulingar sitter det oftast en vinsch monterad i fronten på maskinen från fabriken, har man en vinsch monterad i fronten använder man nästa alltid denna till att lyfta och sänka plogen. Saknar din ATV en frontmonterad vinsch kan man antingen köpa en sådan, den kan man ju även få användning av under sommaren och ett vinschpaket som fungerar bra till de flesta fyrhjulingar kostar oftast inte mer än ca 2795:- och uppåt komplett, eller så använder man sig av en elektrisk ploglyft för att lyfta plogpaketet.
Lyfta plogen med vinsch
Eftersom det oftast sitter en vinsch i fronten på dagens fyrhjulingar är det smidigt att lyfta plogen med denna, att höja plogen upp och ner sköts då enkelt från förarplatsen med ett tumtryck. Du höjer plogen genom att vinscha in och sänker genom att vinscha ut.

Att tänka på när man höjer och sänker plogen med vinschen är att vinschlinan blir kraftigt belastad eftersom linan ligger och trycker mot den undre vinschrullen i en stor vinkel vilket kan göra att vinschlinan går av då den utsätts för mycket stort tryck på en liten yta.
För att avhjälpa att vinschlinan går av vid plogning kan man:

1. Byta ut vinschrullarna mot en speciell vinschrulle för plogning, den har en större undre rulle vilket avlastar vinschlinan på en större yta.

2. Byta sin stålvajer mot en nylonlina, dessa klarar kraftigare brytningar utan att knäckas. Det finns också speciella ploglinor som är direkt anpassade för att lyfta en plog med och som aldrig går av.

3. Montera ett dubbelvajerkit eller ett block i fronten på plogen så att du kan dra vinschvajern dubbelt upp till t.ex. lastracket på din ATV.
Lyfta plogen med elektrisk ploglyft
En elektrisk ploglyft är en spiralmotor som är speciellt framtagen för att lyfta plogblad. Ploglyften fästs i fronten på plogramen och är ihopkopplad med fyrhjulingen med en spännrem som går till frontbumpern eller lastracket fram på fyrhjulingen. Ploglyften manövreras genom en knapp på styret.

Eftersom ploglyften är speciellt framtagen för att lyfta en plog så är detta det system som är absolut mest tåligt, detta system används ofta av entreprenadfirmor eller personer som plogar i lite större utsträckning som aldrig vill ha problem med att bli stillastående för att en vinschvajer gått av eller liknande. Ploglyften är modellanpassad och finns endast till Warn och Moose plogar. Ploglyften fungerar inte tillsammans med Warn Elektronisk plogvinkling.
Att tänka på Hastighet
När du plogar är det viktigt att du inte kör för fort. Du skall ligga omkring 10 km/h. Kör du fortare är det risk att plogen blir krokig ifall du kör in i något. Plogbladet är fjäderbelastat vilket innebär att plogen kan vika sig framåt ifall den skulle fastna i exempelvis en sten eller ett brunnslock som sticker upp ur vägen. Plogen viker sig då framåt för att inte fastna och/eller skada fordon och plog.
Vinkla plogen
Alla plogarna kan man justera vinklingen på genom att man manuellt vrider på plogbladet i uppfällt läge. Det kan vinklas åt höger, vänster och rakt fram. Till Warn går det att köpa till en elmotor som gör jobbet åt dig. Då får du möjligheten vrida och vinkla plogbladet från styret via ett enkelt knapptryck. De flesta plogblad går att ställa manuellt i tre till fem lägen åt höger och vänster och att ställa bladet gör du med ett enkelt handgrepp när plogen är lyft från marken.
Skrapstål
I underkant av plogbladen har du ett skrapstål, det är denna del av plogen som ligger emot marken. Den skrapar av snön från marken. Eftersom den har kontakt med marken är detta en förbruknings detalj som efter några års plogande kan tänkas behövas bytas till en kostnad av ett par hundralappar. Tänk på att stålet kan vändas, vilket innebär att du inte behöver byta förrän båda sidor är slitna.

Plogar du på ett ställe där du inte vill skada underlaget med repor som exempelvis gångar eller garageuppfarter med stenbeläggningar finns det utbytbara skrapstål i gummi och plast. Alla slitstål är anpassade för de olika plogmärkena då de har olika bredd mellan monteringshålen, det finns däremot modellanpassade skrapstål till alla vanliga plogmärken.
Glidskor
Glidskorna sitter i båda hörnen av plogen. Det är två stycken höj och sänkbara klossar som används i de tillfällen där underlaget är mycket ojämnt. Har du en grusväg där det är ojämnheter kan plogen fastna i allt som sticker upp. Då kan du ställa ned glidskorna så att plogen glider på dessa, och du slipper problemet med att plogen hakar fast i underlaget.
Övriga tillbehör
För att underlätta och göra din snöplogning mer effektiv finns det en mängd olika tillbehör att tillgå.
Snökedjor - I de fall där du har mycket backar eller isiga partier kan det vara en god idé att införskaffa snökedjor till din ATV för att kunna ploga på ett säkert sätt.

Värmeprodukter - Har du en större gård att ploga eller spenderar mycket tid på fyrhjulingen när det är kallt ute finns det flera värmeprodukter som gör jobbet behagligare. Hand och tumgasvärme från Symtec är storsäljare som är grymt skönt att ha när man använder fyrhjulingen vintertid!

Sand/Saltspridare - Du kanske vill sanda eller salta området du plogar samtidigt som du plogar? Vi har sand och saltspridare som man drar efter fyrhjulingen eller som monteras på lastracket bak.

Belysning - Originalbelysningen på dagens ATV är ofta inte tillräcklig för att användas under mörka vinterkvällar, kolla in våra smarta LED kit som du enkelt kopplar in i cigguttaget på din ATV, du kommer bli förvånad hur mycket bättre ljus de ger!
Iron Baltic Centermonterad ATV Plog 150 cm
Iron Baltic Frontmonterad ATV Plog 150 cm
Warn Pro Vantage Plogsystem
Warn Pro Vantage Bucket "Skopa"