Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!

eller

Välj ATV/UTV manuellt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Information

Reservdelssökning på registreringsnummer eller märke, modell, årsmodell:


När du söker på reservdelar via registreringsnummer eller modell visas passande delar till ditt valda fordon upp med information om delen passar eller är så kallad universal.


Delar märkta med "Passar din fyrhjuling" är direkt anpassade för ditt valda fordon. Är delen märkt med detta garanterar vi att den passar ditt valda fordon, om delen mot förmodan inte skulle passa hjälper vi dig kostnadsfritt med ett byte till passande del.


Delar märkta med "Universal" är inte direkt modellanpassade men passar de flesta typer av fordon. 


Vid Sökning på registreringsnummer kontrollera att sökningen ger korrekt information om ditt fordon, du ser information om detta högst upp på sidan under menyerna.


Om du vill navigera runt bland reservdelarna på sidan kommer din sökning sparas och då endast visa matchande reservdelar tills du väljer att återställa den.


För att komma tillbaka till resultatsidan klickar du på "Visa alla delar"


 

Ploglyft

Tillbehör för elvinschar som används för att lyfta och sänka ett plogblad. Det vanligaste sättet att lyfta en plog monterad på en ATV eller UTV är att använda maskinens frontmonterade vinsch, många fyrhjulingar har en vinsch originalmonterad, och därför används ofta denna till att lyfta och sänka plogen.

Även om vinschen är smidig att använda då den är enkelt manövrerad från styret och ofta har hög dragstyrka är den oftast inte direkt anpassad för denna typ av lyft varför det är lätt hänt att vinschvajern går av vid upprepade lyft av plogen.

Det finns flera anledningar till att en vinschvajer går av vid lyft av ett plogblad:

     1. Vinschvajern går direkt mot vajerstyrningens undre rulle vilket skapar en kraftig bryteffekt, original vajerstyrningar har ofta en liten diameter hela plogens tyngd belastar då vajern på denna yta, vajern belastas även på samma ställe upprepade gånger då plogen i regel höjs och sänks på samma sätt vid varje lyft och det blir därmed stor belastning på vajern.

     2. Vinschen har i regel ingen automatisk avstängning för när plogen är i sitt översta läge, plogen stannar mot fyrhjulingens underrede men vinschen kan fortfarande vinscha in vajern om föraren inte släpper vinschknappen. Då de flesta elvinschar på fyrhjulingar och UTV modeller har mycket hög dragstyrka belastas vajern extremt om plogen har tagit stopp men vinschen fortfarande drar.

För att avhjälpa problem med att vinschvajern går av när du plogar med din fyrhjuling finns det olika typer av tillbehör att köpa till din vinsch.

Använder du vinschen uteslutande till ploglyft under vintern kan vajern bytas mot ett bredare band, behöver du använda vajern ibland och vill slippa byta mellan plogrem och vajer kan ett dubbelvajerkit användas. Ofta är det även en fördel att använda en syntetisk lina då de i regel klarar kraftigare vinklar under belastning jämfört med motsvarande vinschvajer i stål, komplettera detta med en ny vinschvajerstyrning med grövre undre rulle så linan avlastas på en bredare yta så löper du mindre risk för att vajern ska gå av.

Vill du lära dig mer om vinschvajrar och tillbehör till dessa eller hur man kan undvika vajerbrott vid ploglyft? Läs vår guide här!