ATV Husets stora guide till däck

Lär dig mer om däck till din ATV, UTV och Quad

Är du på jakt efter nya däck istället för de utslitna gamla sulorna som har elva punkteringar? Vill du ge din ATV bättre markfrigång och framkomlighet? Eller vill du helt enkelt ha ett coolare utseende? I denna guide får du svar på de flesta frågor kring däck till din fyrhjuling.
Header ATV Däckguide

I denna guide lär du dig mer om:

- Däck till din ATV
- Däck till din UTV
- Däck till din Quad
- Däckbredd
- Däckhöjd
- Däckstorlek
- Allround-däck / All terrain
- Skogsdäck
- Lerdäck / Mud
- Vägdäck
- Däcklager
- Radial
- Fälgstorlek
- Variatorkit vid däckbyte
- Utrymme i hjulhuset
- Våra däckrekommendationer
Vad betyder beteckningen som står på mitt ATV däck?
På ett framdäck kan vi exempelvis finna märkningen 25x8-12 [AxB-C].

• Första siffran 25 (A) står för totala höjden på däcket i tum (1 tum = 2,54cm) från marken upp till översta kanten när däcket är pumpat.
• Andra siffran 8 (B) anger däckets bredd i tum när däcket är pumpat.
• Tredje siffran (C) anger vilken diameter ATV fälgen skall ha för att däcket skall passa.

Denna sorts märkning är vanlig på alla offroad däck.

När det gäller vägdäck använder man sig av samma mätmetod som inom bilindustrin.

Vägdäck till ATV och Quad är ofta uppmärkta med metriska mått, t.ex. kan ett lågprofils däck ha följande beteckning: 225/40-10.
225 står för bredden på däcket i mm, 40 står för 40% av däckets bredd i mm och 10 står för fälgstorleken i tum. Detta betyder att däcket är 225mm brett, 90mm högt och passar en 10 tums fälg.
Bild 1 - Däckstorlek
Bredd
Ett ATV eller Quad däck behöver inte och har sällan samma bredd som fälgen det sitter monterat på. Man kan montera däck som är både bredare och smalare än fälgen och det finns för och nackdelar med båda.

ATV & UTV

På ATV och UTV med offroad däck sitter det oftast 7 eller 8 tum breda fälgar fram och bak som standard. På dessa fälgar kan du utan problem montera däck som är 7-12 tum breda. Vissa fyrhjulingar som Suzuki och Yamaha har smalare framfälgar original, dessa kan man också montera bredare däck på, 7-10 tum breda däck fram är inga problem på dessa fälgar.

Det är vanligast att det sitter smalare däck fram än bak på din ATV, den vanligaste storleken på däck på dagens fyrhjulingar är 25 tum höga däck och då är oftast framdäcken 8 tum breda fram och 10 tum breda bak, det förekommer även 25 tums däck som är 10 tum breda fram och 12 tum breda bak, många fyrhjulingar är utrustade med denna däckstorlek original. Går du upp i storlek på höjden följer oftast bredden med så ett 26 eller 27 tums däck är ofta 9-10 tum brett fram och 11-12 tum brett bak.

Det allra vanligaste är som sagt att man har något smalare däck fram än bak, ofta har det att göra med att många maskiner är byggda så att hjulhusen inte tillåter bredare däck fram, har fyrhjulingen inte servo blir det ganska mycket tyngre att styra med bredare däck fram och i viss mån ökar slitage på drivknutar etc om man monterar för breda däck fram. Förutsatt att platts finns så finns det däremot inga andra hinder för att montera lika breda däck fram som bak. '

Bredare däck ger bättre bärighet, fyrhjulingens vikt fördelas på mer däckyta och ger därför ofta både mindre slitage på underlaget samt bättre framkomlighet.

Quad

På Quad brukar man hålla sig till ungefär samma bredd på däcket som fälgen för att få ett schyst utseende. Standard fälgar på Quad är 5 tum breda fram och till dessa använder man sig normalt av 6 eller 7 tum breda däck, bak sitter normalt 8 tum breda fälgar och till detta har man oftast 10 eller 11 tum breda däck. För att få ett s.k. "tyskstuk" på sin Quad monterar man bredare fälgar och däck som är smalare än fälgarna, en vanlig kombination är 8 tum breda framfälgar med 225/40-10 däck och 10 tums breda bakfälgar med 285/35-10 däck.
Höjd
ATV & UTV
På de flesta fyrhjulsdrivna fyrhjulingar sitter det 25 tums höga däck monterade från fabriken. Dessa däck fungerar bra hemma på gården och vid enklare skogskörning. För dig som söker högre markfrigång, bättre bärighet eller snyggare utseende på din maskin finns det större däck att tillgå. Normalt byter man sina originaldäck när de slits ut och passar då samtidigt på att gå upp i storlek.

ATV däck finns i alla möjliga storlekar men de vanliga storlekarna idag förutom 25 tum är 26 och 27 tum. För dig som vill vara värst finns det även däck i 28, 30 och 32 tum eller större att tillgå men dessa kräver oftast att både variatorkit, höjningskit och spacers monterade, endast för den riktiga entusiasten alltså.

Har du 25 tums däck på din ATV idag och vill byta till 26 eller 27 tums däck så går det utmärkt, förutsatt att utrymme finns i hjulhusen. Läs mer om de olika storlekarna och vad som är bra att tänka på nedan.


Quad

På Quad maskinerna kan man oftast välja mellan crossdäck eller vägdäck. Crossdäck fungerar för dig som kör på bana, grusväg och mjuka underlag men är oftast godkända att framföra även på landsväg. Ett cross framdäck är oftast 20 eller 21 tum höga, och bakdäck oftast 18 - 22 tum höga.

Vägdäck finns som normalprofil eller lågprofil, vägdäck med normalprofil är oftast 20-21 tum högra fram och 20 tum höga bak. Ett lågprofilsdäck är oftast 18-19 tum höga både fram och bak Att tänka på när du byter till lågprofilsdäck är att du då ändrar utväxlingen på din Quad, detta betyder att den kommer att varva mer i högre farter och förlora viss toppfart. Detta åtgärdas genom att man drevar om maskinen, byt till en kugg större fram eller 3 kuggar mindre bak för att förhindra att maskinen varvar för mycket.
Fälgstorlek
ATV & UTV
Sista siffran i beteckningen på ditt däck talar om hur stor fälgen skall vara för att däcket skall passa. Står det enligt följande 25x10-12 så betyder "12" att däcket passar på en 12 tums fälg, fälgen är 12 tum, ca 30,5cm i diameter.

12 tums fälgar är en av de absolut vanligaste på dagens fyrhjulingar, sedan början på tjugohundratalet har ATV tilvlerkarna standardiserat storleken på fälgar mer och mer och vanligaste storleken har varit just 12 tums fälgar både fram och bak.

Tidigare årsmodeller har haft en uppsjö med olika fälgstorlekar och inte sällan olika stora fälgar fram och bak, det finns idag däck som passar även riktigt gamla fyrhjulingar i motsvarand eoriginalstorlekar så har du en äldre maskin brukar det aldrig vara några problem att hitta däck i rätt storlek.

På senare år har det blivigt vanligare att 14 tums fälgar monteras original på vissa ATV märken och modeller, ibland för att det helt enkelt ser snyggt ut men ibnalnd för att få plats med större bromsar eller liknande, har din fyrhjuling 14 tums fälgar original är det alltid viktigt att kontrollera hur mycket utrymme du har mellan fälg och te.x broms om du funderar på att köpa ett komplett hjulkit med 12 tums fälgar. Ibland kan man med hjälp av spacers flytta ut fälgarna så det fungerar men bäst är att montera 14 tums fälgar om fyrhjulingen är originalutrustad med detta.

Förutom 12 och 14 tums fälgar som är det vanligaste så finns det idag även ATV fälgar som är 15 eller 17 tum stora, ofta använder man dessa fälgar för att montera lite mer extrema däck som inte hade gått att montera på en 12 eller 14 tums fälg.

Vad ska man välja då?
Tänk på att fälgens storlek inte har något med markfrigång eller total höjd på hjulet att göra, det är första siffran i däckbeteckningen som bestämmer däckets totalhöjd, så ett 27x10-12 och ett 27x10-14 däck är båda lika höga.

12 tums fälgar och däck passar bäst om du kör mycket i skogen, det blir så att säga mer däck, alltså mer gummi ner till fälgen med en 12 tums fälg. Däckets profil blir högre och det gör gången mjukare. Fälgarna sitter även mer skyddade mot skador från stenar. 12 tums fälgar är det vanligaste idag och oftas det mest ekonomiska alternativet.

14 tums fälgar och däck passar bäst om du vill ha en stabilare känsla i maskinen, eftersom det är mindre gummi som kan förflytta sig i sidled. Större fälgar ger så klart även ett lyft i utseende men eftersom däcket delvis fungerar som stötdämpare på din ATV kan ett däck monterat på en 14 tums fälg fungera sämre vid hård körning i skog och mark, till 14 tums fälgar finns som minst 26 tums däck vilket ändå gör att det blir en del gummi som tar upp stötar och slag.

Quad
På Quad sitter det oftast 8-10 tums fälgar, vanligast på Sport Quads som används i racing är 8-9 tums fälgar bak och 10 tums fram. På vägregistrerade Quads sitter det däremot oftast 10 tums fälgar både fram och bak. Har du en vägregistrerad Quad som är ämnad för vägkörning eller enklare grusvägskörning är 10 tums fälgar fram och bak att föredra då det finns både crossdäck och lågprofils vägdäck att köpa till denna fälgstorlek, om du däremot endast kör på bana med din maskin eller söker däck med högre prestanda för tävling så finns det ett dredare utbud av racingdäck till dig som har 8 eller 9 tums bakfälgar.
Att välja rätt ATV däck
Börja med att fundera på vart du kör mestadels av tiden. Har du maskinen och kör omkring på gården, jobbar du mycket i skogen, eller är du ute och nöjeskör på vägar/stigar och terräng, du kanske gillar att köra där det är som mest lera?
Exempel på olika ATV däckmönster
Däckguide exempel
Allround - All terrain
Däcket har ett mönster som är anpassat för alla typer av underlag. Dubbarna har ett mönster som gör att de fungerar bra på både hårda underlag i högre hastigheter samtidigt som de gräver sig fram bra i lera och mjuka material. Då dubbarna ofast är placerade i ett sick-sack mönster ger dessa däck god stabilitet på hårdare underlag som grusväg samtidigt som klackarna ofta är tillräckligt stora för att gräva sig ner i mjukt underlag som snö och lera.
Allrounddäck är ett väldigt populärt mönster just för att de lämpar sig så bra till de flesta underlag, Originalet i detta mönster är Maxxis Bighorn som är ett otroligt välbyggt däck, idag finns det även en uppsjö av andra riktigt prisvärda däck i detta mönster.
De flesta allrounddäck, inklusiver Maxxis Bighorn och liknande, har ett mönster som ger lika bra grepp frammåt som när man backar vilket skiljer sig från de flesta andra däckmönster.

Allrounddäck lämpar sig väl för gården eller arbetsplatsen.
Mud terrain - skogsdäck
Däcket har ett kraftigare mönster än allterrain/allround däcket vilket ger bättre grepp i terrängen och rensar sig från lera bättre. Däckets klackar är ofta höga och placerade lite bredare isär i ett "pilformat" mönster vilket ger grymt bra grepp i skogen även när det är blött och lerigt, tack vare att klackarna är placerade med lite mer mellanrum bygger inte detta däck lika enkelt upp lera mellan klackarna och det rensar sig bättre lera när du får lite snurr på däcken.

Muddterrain däcket är inte lika aggressivt som ett rent Mud/Ler däck och fungerar därför även för dig som transporterar dig till och från skogen på väg men är bättre lämpat för skogen än ett allrounddäck, detta är alltså ett däck för dig som kör merparten av tiden i skog och mark men även behöver kunna köra vissa sträckor på väg.

Söker du ett muddterrain däck som går så jämt som möjligt på väg skall du hålla utkik efter pilformade mönster där "pilarna" går lite omlott och korsar varandra i mitten, det ger bättre stabilitet på väg eller hårdare underlag. Ett däck som Maxxis Zilla är ett exempel på ett utmärkt mudterrain däck som även går fint på grusvägasr te.x

Muddterrain däcket är perfekt för dig som nöjeskör mycket på alla underlag. Passar även utmärkt för dig som vill ha bra grepp för arbete i skog och mark.
Lera - Mud
Däcket för dig som älskar att köra i de värsta förhållanden, som namnet antyder anpassat för lera men fungerar även riktigt bra i djupare snö. Rensar sig från lera på ett bra sätt och ger bra driv även i lösa förhållanden. Tänk på att rena lerdäck ofta har ett väldigt aggressivt mönster som biter tag ordentligt i underlaget, ofta är klackarna högre än på mudterraindäck och ger en otrolig framkomlighet, men med detta kommer även extra slitage på drivknutar och axlar. Det är inte ovanligt att man får byta en och annan drivaxel med denna typ av däck monterade då de inbjuder till tuff körning.

Ej att föredra på hårdare underlag men utmärkta på alla mjuka underlag som lera, mossar och snö. Nöjesdäck för maximal framkomlighet i lera.
Vägdäck
Rena asfaltsdäck för dig som bara kör på landsväg och grusväg. Däckets mönster påminner om ett vanligt bildäck men bildäck finns inte att köpa i rätt dimensioner till 12 eller 14 tums ATV fälgar så därför har flera däcktillverkare tagit fram anpassade däck i ATV storlekar.
Vägdäck är populärt när man kör huvudsakligen på grus eller asfaltsväg, idag är många fyrhjulingar registrerade och godkända att framföra på allmän väg och då är ett rent vägdäck ett bra alternativ. Däcket rullar lättare och ger mindra vibrationer vilekt gör färden mer bekväm än med mer grovdubbade däck.

Att tänka på vid montering av rena vägdäck på fyrhjulingar är att det ofta inte går att balansera dessa däck till samma precision som ett bildäck, detta beror på att både däck och fälgar på ATV inte är byggda för ren vägkörning i höga farter, skall man köra enklare landsvägskörning i uppåt 60-70 km/h så fungerar ett bra ATV vägdäck oftast utmärkt däremot.
Vill man att fyrhjuligen skall varva lite mindra när man kör på väg är det en god idé att köpa ett 26 tums vägdäck, om di fyrhjuling har 25 tums däck original så blir utväxlingen om du sätter p åett 26 tums däck annorlunda vilket gör att maskinen varvar lite mindre.

Tack vare att de flesta fyrhjulingar är fyrhjulsdrivna så går det förvånansvärt bra att köra med rena vägdäck även i terräng, i tuff terräng fnns det risk att du slirar såklart men på ängar och liknande tar man sig oftast fram även med vägdäck. Vissa föredrar till och med att montera vägdäck om man kör mycket på känsliga underlag då det sliter mycket mindre än en mer grovdubbat däck.
Ett vägdäck ger mindre rullmotstånd och därför mindre bränsleförbrukning och en skönare gång vid landsvägskörning.
Välja storlek
De vanligaste storlekarna på ATV däck idag:
25 Tum
På fyrhjulingar från år 2000 och framåt sitter det normalt 25 tums däck runt om monterade från fabriken. Vill du behålla maskinens prestanda och funktion utan att behöva montera ett variatorkit väljer du ett 25 tums däck.
Ett 25 tums däck är oftast ett väldigt prisvärt alternativ för att få lite nytt liv i din ATV, bara genoma att byta ut de (oftast) slita originaldäcken till nya gör stor skillnad, du kanske även passar på att välja en däcktyp som passar din körning bättre och får då ett bättre anpassat däck. Många som byter till 25 tums däck väljer däck som är något bredare fram och bak för att få lite extra bärighet och grepp.

26 Tum
Är du ute efter bättre offroad egenskaper, bredare och högre däck så kan du lätt öka storleken till 26 tum, då får du bättre markfrigång och ett brutalare utseende på din maskin utan att du påfrestar motorn eller drivlinan så pass mycket att ett variatorkit behövs.
26 tums däck är en sorts gyllene medelväg, du får någon extra centimeter i markfrigång och ofta lite bredare däcä på köpet men ändrar inte fyrhjulingens utväxling på något betydande sätt och riskerar inte problem med att däcken tar i hjulhusen vid fullt styrutslag och liknande.

27 Tum
På maskiner från från år 2005 och framåt får du oftast plats med däck upp till 27 tum utan att behöva modifiera med höjningskit eller spacers. Den vanligaste storleken vi säljer när det komemr till att byta ut originaldäcken är just 27 tum. 27 tums däck ger din maskin ett riktigt coolt utseende samtidigt som det bidrar till högre markfrigång och bättre bärighet tack vare att däcken är bredare och högre än original.
27 Tums däck är väldigt populära då man ofta resonerar att om man lika gärna ska byta däck kan man samtidigt köpa större. Som nämnt så kfungerar 27 tums däck på nästan alla lite nyare fyrhjulingar utan modifikatione roch det ger ett lyft i både markfrigång och framkomlighet.
Att tänka på vid byte till 27 tums däck eller större
Utväxling - Din fyrhjulings utväxling kommer att förändras om du byter storlek på däcken från original till större. En fyrhjulings växellåda är oftast anpassad för de däck som sitter originalmonterade och monterar du större däck än 26 tum är det en god idé att komplettera dessa med ett variatorkit. Varför? När du byter till större däck innebär detta att växellådan på din fyrhjuling utsätts för mer moment än den är designad för ursprungligen, för att förhindra att drivremmen slirar och att maskinen tappar kraft och krypkörningsförmåga så monterar man ett variatorkit. Detta innehåller nya fjädrar och vikter till din variator för att ge maskinen bättre rem-grepp, acceleration och krypkörningsförmåga.

Utrymme - De flesta fyrhjulingar från 2005 årsmodell och framåt har gott om utrymme i hjulhusen för att få plats med större däck. För att kontrollera att du får plats med 27 tums däck eller större bör du kontrollmäta hjulhusen så att du har utrymme för större däck. Förutsatt att din fyrhjuling har 25 tums däck som standard så bör du ha minst 3 cm tillgodo mellan däck och skärmar framför, över och bakom däcket, även vid styrutslag på framdäcken. Samt minst 3 cm tillgodo innanför däcket till stötdämparben och dylikt både fram och bak. Får du problem med att däcken tar i skärmarna kan man med fördel montera spacers eller höjningskit på sin fyrhjuling. Spacers är mycket vanligt att man monterar då dessa dels gör att du enkelt får plats med större däck genom att du flyttar ut fälgen en bit från navet på din ATV, samt att en bredare maskin får bättre stabilitet.
Vilka Däck till UTV?
I denna guide beskriver vi det mesta du behöver veta om ATV däck, i mångt och mycket överrenstämmer det mesta som gäller ATV däck även UTV däck men det finns en del viktiga skillnader.

Det största skillnaden på en ATV och UTV när det kommer till däck är vikten på fordonet, en UTV väger ofta betydligt mycket mer än en ATV och man bör därför välja ett däck som tål den extra belastningen, de flesta ATV däck av god kvalitet går utmärkt att montera på en UTV och på många UTV'er kommer likadana däck som sitter på en ATV originalmonterade.

Generellt kan ett däck med fler lager (tex 8 lager istället för 6) vara att rekommendera om du skall köpa nya däck till din UTV då de ofta klarar högre belastning.

Vissa UTV'er som Polaris EV (Polaris Eldrivna UTV) väger väldigt mycket mer än vanliga UTV eler ATV maskiner och där är det extra noga att kontrollera så däcken klarar maskinens vikt när den är lastad med förare, passagerare och packning.

Det finns däremot, och kommer mer och mer, specialanpassade däck för UTV med mönster som är anpassat för de vanligaste typerna av körning man använder en UTV till.
Många av de däcktyper som kommer till UTV är inspirerade av Baja racing i USA och liknar de däck som sitter på Trophy Trucks och liknande, även om det kanske låter extremt så betyder det att det komemr fler och fler däck som är direkt anpassad eför UTV och dess krav.

På de flesta av våra däck skriver vi ut den Vikt/Hastighets index som tillverkaren speciicerar, är du osäker vad du skall välja är du alltid välkommen att höra av dig!
Vanliga frågor
Kan Man Byta ATV Däck Själv?
ATV däck är svåra att kränga för hand med däckjärn, det går men det är en tämligen arbetssam procedur. Framförallt är svårigheten att få av däcket från fälgkanten jobbigt att göra för hand, de flesta ATV däck är slanglösa från början vilket gör att däcket tätar mot fälgen i ytte roch innerkant, har däcket suttit ett par år eller mer vilket inte är ovanligt kan det vara nog så svårt att få av däcket med en maskin.
Vi monterar alla ATV däck med en däckkrängningsmaskin av liknande typ som däckverkstäder använder, det behövs inga avancerade däckkrängningsmaskiner och de flesta vanliga däckmaskiner klarar fälgar ner till 12 tum.

Däck med mindre fälgar än 12 tum kräver ofta speciella "klor" till däckmaskinen vilket de flesta däckverkstäder inte har.
Skall du byta dina ATV däck på 12 eller 14 tums fälg är ofta det enklaste att prata med sin lokala däckverkstad och kolla om de kan hjälpa till, det är busenkelt ett byta däcken med däckmaskin och borde inte kosta många kronor.

Ett tips är att byta däckventiler när man ändå byter däcken.

Vilken däckventil till ATV Däck?
ATV fälgar har samma typ av däckventiler som sitter i bilfälgar, en vanlig gummiventil av typen TR413 passar tex utmärkt.

Kan man ha olika storlek fram och bak?
Man bör aldrig montera däck med olika höjd/diameter fram och bak på sin ATV, på en fyrhjulsdriven maskin så riskerar detta att haverera drivningen.
Vad gäller bredd kan man montera olika eller samma storlek fram och bak, vanligast är smalare däck fram.

Men min ATV har olika storlek fram och bak original?
På äldre maskiner är det inte helt ovanligt att det sitter däck med olika höjd fram och bak, i detta fall bör man alltid montera samma storlek som sitter original. Om man får för sig att montera större däck så måste ration på de nya däcken motsvara de gamla annars riskerar man att göra sönder drivningen på fyrhjulingen om den är fyrhjulsdriven.
Du skall alltså inte för enkelhetens skull köpa ett hjulkit med 25 tums däck och fälg fram och bak till en maskin som har tex 24 tums däck fram och 25 tums bak original.

Hur mycket luft i ATV Däck?
Det förekommer vilda debatter vad som är det bästa lufttrycket i ATV däck, generellt kan vi rekommendera 0,7-1 Bar ungefär, det är ett ganska standard tryck som funkar bra lite överallt.
Vill man ha bättre grepp sänker man trycket, men då riskerar man att enklare trycka däcket av fälgen och har man inte slang eller limmat däcket kan det bli trist i skogen.
Högre däcktryck gör maskinen mer lättrullad men ger en studdsigare gång.
För lågt däcktryck gör däcket känsligare för genomslag som kan skada fälgen men för högt kan istället enklare orsaka punktering.
Är du osäker på vad du ska välja så kör 0,7-0,8 Bar.
Köper du ett nytt hjulpaket av oss så kommer ofta däcken pumpade med 1-1,2 bar så kan du anpassa efter tycke och smak själv.

Skall man ha slang i ATV Däck?
De flesta ATV däck är anpassade för att monteras på fälg utan slang, beteckningen "TL" eller Tube Less förekommer på de flesta ATV Däck.
Man kan om man vill däremot trycka i slang i däcket, har man ett däck med pyspunka är det en bra lösning eller om man vill köra med väldigt lågt däcktryck för bättre grepp så kan en slang vara bra.
Slangar finns i storlekar för att passa alla vanligt förekommande ATV däck på marknaden.
Tänk på att slang kan göra att maskinen upplevs vobbligare om du ska köra i höga farter, ej att rekommendera i vägdäck alltså.

Vilka ATV Däck dimensioner finns det?
Det finns en uppsjö med dimensioner på ATV Däck, det vanligaste är 25x8-12 fram och 25x10-12 bak. Denna storlek kan också skrivas ut på som 205/80-12 (25x8-12) och 255/65-12 (25x10-12)
Utöver det är andra vanliga dimensioner 26x10-12/26x12-12 och 27x10-12/27x12-12 vanliga och likså 26x9-14/26x11-14 och 27x9-14/27x11-14.
ATV däck benämns oftast i tum storlek (1 tum = ca 2,54cm) men vissa däcktillverkare anger i metriska mått likt bilindustrin.

Vilka ATV Däck ska jag ha i skogen?
För skogskörning är ett muddterraindäck ett bra alternativ, leta efter ett däck med pilformat mönster och ganska kraftiga klackar, är skogen blöt och lerig bör du ha mer mellanrum mellan klackarna medans om det är stenigt och mycket rötter och berg bör kalckarna sitta tätare.
Maxxis Zilla är ett riktigt fint däck i skogen och Kenda Bearclaw är även det uppskattat av många.

Vilka ATV däck är bra i snö?
För körning i snö vill du ha ett däck med grova kalckar som paddlar sig fram, ett ler/mud däck fungerar bra till detta. Leta efter ett däck med grova kalckar som sitter brett isär. ITP Mega Mayem är ett brutalt däck av hög kvalitet som fungerar bra till detta.

Många däck anger hur många lager de innehåller, vad är det bra för?
När man tillverkar ett däck börjar man med att bygga upp däcket med en stomme, den innehåller då olika antal lager av kord. Kord (engelska Cord) är en kraftig väv som används i bildäck, sportbyxor och möbler. Antalet lager av kord påverkar hur mycket däcket kan belastas med och ju mer lager desto bättre motståndskraft mot punkteringar.

De flesta däck vi säljer har 4-6 lager. Du kan även välja ett 8 lagers däck för extra tålighet. På mindre däcksdimensioner och kinadäck använder man sig av mindre antal lager, vilket innebär att de lätt får skador av vassa stenkanter mm.

Radial, vad är det?
Om det står följande på ditt framdäck 25x8R-12. Betyder "8R" att däcket är 8 tum brett och korden uppbyggt radialt. Med andra ord så går kordens trådar tvärsöver i hjulets riktning. Detta medför att däcket blir stabilare i sidled. Kör du mycket på väg upplever du dessa däck som mer stabila. Alltså mindre sladdriga. Det är därför Maxxis Bighorn blivit så pass populära, att de dessutom verkar hålla en evighet är naturligtvis ett stort plus.


Är det skillnad på de olika däcksmärken?
Ja! Det är stor skillnad mellan olika däckstillverkare. De populäraste märken vi har i vårt sortiment är ITP och Maxxis. Dessa håller en mycket hög kvalitet. De har en bättre gummiblandning vilket gör att de håller mycket längre än en ett billigare kinadäck. Det lönar sig att lägga till någon hundralapp per däck, eftersom livslängden på märkesdäck är såpass mycket längre. Däcken är även mycket lättare i vikt, att använda tyngre däck kan innebära att du upplever maskinen som slöare.
Banner ATV Däckguide