Allt För Din Släpvagn Online!

Klicka Här!

Mopeder, MC Scooter, Delar & Tillbehör

Klicka Här!

Olja & Kem

Olja och kemiska artiklar till din ATV eller Quad, vi säljer endast smörjmedel från leverantörer som är kända för hög kvalitet och vi använder själva produkterna vi säljer i vår verkstad och privat.

Kom alltid ihåg att referera till din handbok eller tillverkarens rekommendationer när du väljer olja till din ATV, är du osäker vilken olja ditt fordon skall ha? Kolla in Eurols produktrådgivare, klicka på länken nedan, eller kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt olja.

Hitta rätt olja till ditt fordon, Kolla in Eurols Produktrådgivare Klicka Här!

Läs mer om ATV olja Längst ned på denna sida!

Handla OnlineBeställ Via Telefon 031-773 99 10 |  Beställ Via E-Post Tillbehor@atvhuset.se


Fraktfritt Över 1000:-14 Dagars Öppet KöpSnabba LeveranserLägsta Prisgaranti



Vilken olja skall jag ha i min ATV och vad betyder de olika beteckningarna som står på oljedunken?

Slutväxel Motor/Växellådsolja Differential
  • Normal åtgång: ca 0,3L
  • Oljetyp: Differential/Slutväxel/Växellådsolja
  • Oljeviskositet: Oftast 75W90 / 80W90 eller liknande
  • Oljeklassificering: API GL 3/4/5
  • Tänk på! I vissa ATV modeller förekommer lamellbromsar i slutväxeln, i dessa slutväxlar krävs en olja av LS "Limited Slip" Typ med speciella additiv. Suzuki Kingquad har tex lamellbroms i slutväxeln bak.
  • Normal åtgång: ca 2-4L
  • Oljetyp: Motorolja (ej vanlig bilolja)
  • Oljeviskositet: Oftast 10W40 / 5W50 eller liknande
  • Oljeklassificering: JASO MA/MA2 API SG/SL/SN
  • Tänk på! De flesta ATV modeller har en slungkoppling av våtlamelltyp vilket kräver olja med speciella additiv, "vanlig" bilolja saknar dessa additiv och du kommer snabbt slita ut kopplingen på din ATV om du använder en sådan olja. Använd därför alltid MC klassad olja för våtkoppling.
  • Normal åtgång: ca 0,3L
  • Oljetyp: Differential/Slutväxel/Växellådsolja
  • Oljeviskositet: Oftast 75W90 / 80W90 eller liknande
  • Oljeklassificering: API GL 3/4/5
  • Tänk på! I vissa ATV modeller förekommer lamelldiffar i främre differentialen, i dessa krävs en olja av LS "Limited Slip" Typ med speciella additiv.  Bland annat vissa Kawasaki modeller har denna typ av differential fram.

Ovan tabell är endast generella rekomendationer och förklaringar, referera alltid till din handbok vid val av olja.

Olika Oljor

I din ATV finns en del olika oljor och vätskor som kan vara bra att hålla koll på, informationen nedan är generell och gäller en vanlig vätskekyld, fyrtakts ATV med automatisk växellåda och variator, skillnader på olika ATV märken och modeller förekommer däremot!

  • Motor - Motoroljan befinner sig som namnet antyder i motorn, vanligtvis åtgår mellan 2-4 Liter vid ett oljebyte. Man byter oljan genom att lossa en plugg under motorn och fyller på genom en påfyllningsplugg som oftast går att skruva loss för hand ovanpå eller på sidan av motorn. Vanligtvis använder man sig av en hel eller delsyntetisk motorolja avsedd för MC, detta för att de flesta av dagens fyrhjulingar med variator har en slungkoppling innanför främre variator som ligger i olja, lamellerna på denna slungkoppling är i ett keramiskt material som kräver ett speciellt additiv i motoroljan för att inte slitas ut i förtid. Detta Additiv finns i alla våra MC och ATV oljor och alla oljor med klassificering "JASO" Tex Jaso MA / MA2" Man kan använda motorolja med detta addivit även i fyrhjulngar som inte kräver det men inte tvärt m, man kan alltså inte köra med en "vanlig" bil motorolja i fyrhjulingar med slungkoppling.
  • Växellåda - På de flesta av dagens fyrhjulingar är motorn och växellådan "sammansatt", dvs de använder samma olja för att smörja motorn och växellådan, man byter och fyller alltså endast på en olja. Det förekommer fyrhjulingar med separat växellåda och då också separat växellådsolja, Polaris har tex detta system på många av sina maskiner.
  • Slutväxel (Bakaxelklump)Klumpen som sitter på din bakaxel eller mellan dina drivaxlar bak kallas slutväxel och är en slags vinkelväxel, i denna åtgår en speciell olja för transmissioner. Vanligtivs åtgår det ca 3 deciliter vid ett byte och man byter oljan genom att tappa av den undertill och fylla på genom en plugg (ofta med insex-skalle) på sidan av klumpen, man fyller ofast på tills det rinner över då påfyllnadshålet oftast även fungerar som ett nivåhål. Oljan som används är som sagt en transmissionsolja/växellådsolja med särskilt stark smörjfilm och är oftast märkt med klassificeringen "API GL" API GL3, GL4 & GL5 förekommer vanligtvis idag. I vissa slutväxlar, tex på Suzuki King Quad sitter det en lamellbroms i slutväxeln vilket gör att man måste ha en olja med aditivet "LS - LIMITED SLIP" detta för att inte slita ut lamellerna som likt motorns slungkoppling oftast är i ett keramiskt material.
  • Differential Fram - Klumpen som sitter mellan drivaxlarna fram på din ATV (om du har en fyrhjulsdriven ATV vill säga, annars sitter här ingenting) är likt slutväxeln en vinkelväxel men med den extra funktionen att man ofta manuellt via ett vred eller en knapp kan lägga i och ur fyrhjulsdrift och i vissa fall differentialspärr, det är fler rörliga delar i differentialen fram helt enkelt. Bytet av oljan går till på snarlikt sätt som i slutväxeln och det åtgår ungefär samma mängder olja, oftast ca 0,3L. Även i denna klump kan det förekomma lameller, momentavkännande differentialer förekommer bland annat, vilket gör att en olja av "LS - LIMITED SLIP" krävs.
  • KylsystemNästan alla moderna fyrhjulingar har idag vätskekylning och i kylsystemet bör man fylla på glykol och destileratvatten med en inblandning av 50/50 ungefär. Tänk också på att byta glykolen i din ATV ungefär vart annat år och kolla nivån lite då och då!
  • Bromssytem - På en fyrhjuling med hydrauliska bromsar behöver man då och då kolla nivån på bromsvätskan, det gör du antingen genom glaset på huvudbromscyclindern eller genom att ta av locket på bromsvätskebehållaren. Bromsvätska förekommer vanligtvis i tre olika varianter, DOT 4, DOT 5 och DOT 5.1. DOT 4 & 5.1 kan blandas men de går EJ att blanda DOT 5 med någon annan då denna är silikonbaserad. Vanligtvis är det DOT 4 i alla fyrhjulingars bromssystem men man kan byta till 5.1 om man har problem med att bromsvätskan kokar, 5.1 har högre kokpunkt.
 
Motor - Exempel på "Vanlig ATV Motor" med automatisk växellåda och variator.  Slungkoppling - Sitter på vevaxeln, och "kopplar i" främre variatorn så snart motorn får lite varv.

Slutväxel Bak - Delad Bakaxel


Slutväxel Bak - Stel Bakaxel (Slutväxeln till vänster och bromstrumman till höger i bild)


Viskositet

Förutom vilken oljetyp man skall ha och vart den skall vara så kan det vara bra att hålla koll på vilken viskositet en olja skall ha för olika förhållanden, viskositet är en beteckning för oljans "tjockhet" vid olika temperaturer. Ett lågt värde betyder att oljan är tunn och ett högt värde att oljan är tjockare. Det förekommer både singelgrade "raka" oljor och multigrade oljor idag, vanligast är multigrade oljor.

Exempelsevis kan det stå SAE 10W40 på en förpackning, SAE står för "Society of Automotive Engineers" och är ett institut i USA som upprättat ett system för klassificering av oljeviskositet, det låga värdet följt av W anger oljans viskositet som kall och det högre värdet oljans viskositet som varm (arbetstemperatur) och eftersom det anges två olika viskositeter är oljan av multigrade typ. Siffrorna är däremot inte relaterade till temperatur i celsius eller farenheit utan anger inom vilka temperaturområden oljan har en viss viskositet utifrån ett viskositetsindex. Viskositeten på en olja har inget med kvalitén på oljan.

Klassificering

På de oljor som används i dagens fyrhjulingar förekommer två sorts beteckningar:

  • API - Förkortning för "American Petroleum Institute" är en klassificering som anger oljans kvalitet, oljor för bensinmotorer har en klass som börjar på "S" följt av en till bokstav, tex "SL", även SJ, SM & SN förekommer och ju "högre" bokstav S'et eterföljs av desto högre kvalitet håller oljan. Föreskrivs en "SL" olja i din ATV kan du hälla i en olja med "högre" beteckning, tex en "SM" men "SL" är den lägsta kvalitet som krävs.
  • JASO -  Förkortning för "Japanese Automotive Standards Organization" och är likt API en klassificering för oljans kvalitet, JASO är däremot en speciell beteckning för motorcyckel anpassade oljor med additiv/tillägg i oljan speciellt till för motorer med våtkoppling. JASO MA och JASO MA2 är beteckninagr som förekommer idag där MA2 är den högre kvalitén av de två.

Välja rätt olja

Kolla in Eurols Produktrådgivare för att få tips om vilken olja din ATV kräver eller kontakta oss så hjälper vi dig på vägen!

Klicka här för att komma till produktrådgivaren!


OBS! All info ovan och alla rekomendationer är generell info och kan skilja sig mellan olika märken och modeller av fyrhjulingar, konsultera alltid en auktoriserad verkstad om du är osäker på vilken olja du skall använda dig av eller kontakta oss så hjälper vi dig på vägen!