Allt För Din Släpvagn Online!

Klicka Här!

Mopeder, MC Scooter, Delar & Tillbehör

Klicka Här!

Varukorg000 small menu icon

0 varor i din kundvagn

(Du har inga produkter i din varukorg.)

Hitta Reservdelar

 
 
 


Drivknutsdamask

Drivknutsdamask

Sortera fram rätt drivknutsdamask till din ATV eller Quad med vår reservdelssökfunktion, välj märke, årsmodell och modell på din ATV i drop-listorna ovan för att sortera fram rätt drivknutsdamask till din fyrhjuling.

Notera att det kan skilja mellan främre och bakre, inre och yttre samt höger och vänster damask, det framgår inne i produkten vilken damask som sitter var på ditt fordon.

Hur byter man drivknutsdamsker? Se Längst ned på dessa sida för steg för steg guide!

ATV Huset tillhandahåller reservdelar till alla kända ATV & UTV Märken och modeller, Hittar du inte delarna du söker på vår hemsida? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Handla OnlineBeställ Via Telefon 031-773 99 100 |  Beställ Via E-Post Tillbehor@atvhuset.se

Fraktfritt Över 1000:-*14 Dagars Öppet KöpSnabba LeveranserLägsta Prisgaranti*


Byta Drivknutsdamasker - Steg för steg!

Vänligen observera: Denna guide för byte av drivknutsdamasker är generell och behöver inte överensstämma exakt med hur bytet går till på din ATV. Själva funktionen av drivknutsdamaskerna är däremot likvärdig på nästan alla fyrhjulingar men du bör konsultera din verkstadsmanual eller lokala verkstad om du känner dig osäker över bytet.

Denna guide beskriver hur du byter drivknutsdamasker på en ATV genom att demontera drivaxeln och drivknutarna.

Verktyg och material som kan behövas:

  • Ny drivknutsdamsksats
  • Verktyg för demontering av drivaxel, hylsor etc.
  • Flatmejsel
  • Låsringstång
  • Hammare
  • Don
  • Bromsrengörning eller annat fettlösande rengöringsmedel

 

 Packa upp innehållet i drivknutsdamasksatsen, vi tillhandhåller damasker till alla ATV och UTV modeller på marknaden. De flesta satser kommer komplett med drivknutsdamask, drivknutsfett och nya drivknutsklammor. 

Börja med att lyfta upp din ATV med en domkraft så att hjulet vars drivaxel du skall byta hänger stabilt och fritt i luften, demontera därefter drivaxeln.

Inre delen av drivaxeln är monterad i differentialen eller slutväxeln med ett clips

 Axeln demonteras från differentialen eller slutväxeln med ett ordentligt och snabbt "ryck", då lossnar axeln från axelhuset.

 Inspektera damskerna och byt de som är trasiga.

Öppna de gamla drivknutsklammorna med en flatmejsel.

 Demontera klammorna.

Dra av den inre damsken.

 Lossa låsringen som sitter i inre drivknuten med en flatmejsel.

 Ta bort den inre knutens hus

 Rengör den inre knutens lager med tex Brakeclean. Inspektera och kolla efter skador.

 Demontera låsringen med en låsringstång.

 

 Lägg drivaxeln i ett skruvstäd och tryck ut lagerhuset.

 Ta bort lagerhuset från axeln.

 Ta bort låsringen.

 Ta bort drivknutsdamasken/drivknutsdamaskerna.

 Rengör den yttre knuten och inspektera efter skador.

 Om den yttre drivknuten är avtagbar demonteras den med ett don, var noga med att endast knacka på den inre lagerbanan.

 Demontera axeln från drivknuten

 

 Rengör drivknuten och avlägsna allt gammalt drivknutsfett och smuts.

 Rengör axeln och kolla efter skador.

 Linda ett lager tejp runt axelns splines för att förhindra att de skadas vid ihopmontering.

 Montera ihop den yttre drivknuten och fetta in med nytt drivaxelfett.

 Montera på drivknutsdamasken på axeln.

 Tryck i drivknutsfett i den nya damsken innan den monteras på knuten

 

 Montera nya drivknutsklammor för både inre och yttre knut på axeln.

 Montera drivaxelklammorna så att ändarna är i motsatt riktning mot axelns frammåt rotation när den är monterad.

 Montera på den inre drivknutsdamasken på axeln.

 Montera lagerhuset på axeln.

 Montera låsringen för att säkra lagerhuset.

 Tryck i drivknutsfett i den inre drivknutens hus.

 Trä låsringen till det inre lagerhuset över axeln.

 

 Montera det inre drivknutshuset på lagerhuset på axeln.

 

Montera låsringen i drivknutshuset.

Montera drivknutsdamasken på axeln, den smalare delen av damsken har ofta ett spår den skall ligga i.

Montera drivknutsdamask klammorna.

Dra åt klammorna och lås fast dem, dra inte åt dem för hårt så att damasken klämms eller förlorar sin form. Klammorna låses fast genom att du drar i dem hårt åt ena hållet och trycker ner ändarna som på ovan bild visar. Klipp sedan av resten av klamman som blir över.

Montera låsringen på den inre drivknuten, fetta in axelns splines innan montering.

Olja in differentialens/Slutväxelns packboxar lite innan du trycker in drivaxeln. Akta så att du inte skadar packboxen när du trycker in driaxeln. För att kontrolelra att drivaxeln har monterats ordentligt kan du efter att du tryckt in den och den har satt sig rycka försiktigt i den utåt och se så att låsringen håller den på plats.

Montera tillbaka övriga delar runt drivaxeln och var noga med att dr aåt bultar och muttrar ordentligt.