Allt För Din Släpvagn Online!

Klicka Här!

Mopeder, MC Scooter, Delar & Tillbehör

Klicka Här!

Fraktfritt över 1000:-*Frakt under 1000:- = 75:-Snabba Leveranser

Varför variatorkit?


Det finns olika tillverkare av variatorkit och olika varianter av variatorkit från de olika tillverkarna, här nedan benar vi ut de olika begreppen för att du skall kunna välja rätt kit för din atv!

Olika tillverkare:

EPI: Amerikansk tillverkare som har vart i branchen sedan 1991, absolut högsta kvalitet och prestanda. Dessa kit finns till alla större ATV märken på marknaden och är det självklara valet för dig som kör en märkesmaskin och vill ha bättre köregenskaper eller för dig som monterar större däck och vill bibehålla din maskins prestanda.

SPOP: Svensktillverkade variatorkit för framförallt märken som Goes, CF-Moto, Allroad, Dinli och TGB. Ett variatorkit från SPOP monterat i din Goes 520 eller 625 ger ett helt nytt liv till maskinen, nästan för bra för att vara sant! 

 

Olika Varianter av Variatorkit:

Både EFI och SPOP har olika varianter av sina variatorkit för att passa olika sorters körning.

EPI´s Variatorkit kommer i Economy, Utility och Sport Utiliy:

Sport Utility kitet ger bättre acceleration, bättre remgrepp och bättre krypkörningsförmåga. Ett allroundkit som passar för dig som både nöjjesåker med din ATV och vill ha bättre acceleration och krypkörningsförmåga samt dig som jobbar med din fyrhjuling och vill ha minimalt remslir och remslitage. Ett måste vid montering av större däck på din ATV!

Utility kitet är framtaget för att bättra accerlationen på låg och mellanregistret och används till fördel när du arbeter tungt i skogen eller kör i kraftig terräng. Ett rent arbetskit!

Economy kittet är för mindre fyrhjulingar och ger böttre effekt över hela registret och lite mer klipp i motorn, ett kit för dig som vill ge lite mer liv i din mindre fyrhjuling.

Både Sport Utility och Utility kittet ger bättre remgrepp och bättre krypkörningsförmåga. 

Både Sport utility och utility är anpassade för din maskin. Ingen modifiering krävs på förgasare eller avgasrör, alla monteringsdetaljer och instruktioner medföljer i paketet. 

Kiten passar upp till 28" stora däck

 

SPOP, eller Swedish Performance, kommer i Fas 1 eller Fas 2:

Fas 1:

Performance-kit Fas 1 och standard-däck ger bättre acceleration, snabbare nerväxling, bättre krypkörningsförmåga och självklart bättre remgrepp. Performance-kit Fas 1 och större däck ger samma acceleration som original men snabbare nerväxling, bättre krypkörningsförmåga och självklart bättre remgrepp.

  • Reducerar eller total elimiminerar remslir, beroende fyrhjuling
  • Bättre acceleration 0-80 Kmph
  • Bättre dragkraft och uppförs åkning
  • Förbättrad gaspådrag tack vare mindre friktion
  • Tappar inte toppfarten

Fas 2:

Extreme-kit ger extremt förbättrat bottendrag, snabbare nerväxling samt bättre krypkörningsförmåga oavsett däckval! (och självklart bättre remgrepp.) Observera att Extreme-versionen är som namnet indikerar, tillför extrema Offroad-användare. Räkna med ökad bensinförbrukning, men även rejäl kraftökning eftersom motorn varvar mer i förhållande till hastigheten..

  • Reducerar eller total elimiminerar remslir, beroende fyrhjuling
  • Extreme acceleration 0-80 Kmph
  • Extreme dragkraft och uppförs åkning
  • Förbättrad gaspådrag tack vare mindre friktion
  • Tappar toppfarten 5-10 Kmph// FÖRLORAR INTE TOPPFART VID STÖRRE DÄCK ALLTSÅ 27 Tum +//

 

Är det svårt att montera ett variatorkit?

-Nej, inte speciellt. En viss teknisk kunskap krävs men har man någon erfarenhet av att skruva kan man utan problem montera de flesta variatorkit. Ta en titt på EPI's Youtube Kanal, där finns en mängd videos med steg för steg guider hur du monterar många av deras kopplingskit. Tillvägagångssättet är ungefär detsamma för alla kit och fullständiga monteringsanvisningar medföljer alla kit.

 

Video, Montera variatorkit, Klicka här!

 

Varför skall jag ha ett variatorkit?

Experterna på EPI Performance förklarar funktionen av ett variatorkit och varför det bör vara det första man tänker på att uppgradera sin ATV med!


"Prestanda kan betyda olika saker för olika förare. För mig betyder det att slå på gasen och att behöva hålla i dig . För min pappa betyder det att kunna ploga snö och dra timmer i skogen utan sakna kraft eller generera rem-slir. Min granne tycker bara att prestanda innebär att bara kunna åka riktigt fort.

På EPI vet vi att prestanda är personligt . Det är därför vi utformar våra variatorkit med specifika mål i åtanke. Vi bygger dem för sand-förare, ler-förare, trail-förare och arbetsnarkomaner. Våra kopplingssatser inte bara ger dig den prestanda du vill ha, de gör att remmen håller längre genom att låta kopplingen arbeta mer effektivt och minska slirning.

Läs nedan varför du behöver en Clutch Kit , eller titta på en kort video nedan för att läsa mer!

Jeff Supinski

President , EPI Performance"

 

* Varför du behöver en Variatorkit

Kopplingskillarna på EPI har alltid tippat sina hattar till tillverkarna för deras original kalibrering av variatorn. När det gäller att räkna ut hur man kalibrerar kopplingen på varje modell de säljer har dem inte ett lätt jobb. Deras jobb innebär att de måste kalibrera variatorn på fyrhjulingarna de tillverkar för att passa ett mycket brett spektrum av förare. 

En förare vill kanske koppla på en snöplog eller dra en tung timmervagn, en annan monterar stora lerdäck och ger sig ut i skogen. Eftersom tillverkarna av fyrhjulingar har en så stor variant av potentiella kunder måste de anpassa variatorn för att fungera för alla.

Det är där EPI Performance kommer in! De har utformat snöskoter och ATV / UTV Performance Variator Kit sedan 1991 för att möta behoven hos varje enskild åkstil.

Ler-förare behöver massor av bottendrag för att driva igenom tjock lera och mossar.  Hur många gånger har du sett någon som fastnat, varvar sin motor och ser rem rök stiger från maskinen? EPI kan fixa det här!

Trail förare älskar den skarpa gasresponsen som EPI's kit ger. När du släpper på gasen för att gå in in en sväng och skall ut igen finns kraften precis när du behöver den.

Och låt oss inte glömma de av oss som älskar att investera i kraft- adderare. Inget slår ett avgassystem med gott ljud , ett high-flow luftfilter, bränslebox eller någon av de många andra eftermarknads sätten att ge dig mer kraft till motorn.

Men kom ihåg - när du lägger till kraft, skapar du också mer rem slir såvida du anpassar din variator!Originalvariatorn är som namnet antyder anpassad för en originalmaskin. Detta betyder att om du ger din atv mer kraft utan att kompensera med ett variatorkit som ger bättre remgrepp kommer den största delen av effekt gå åt till att slita ut och bränna upp din drivrem. Den goda nyheten är att ett variatorkit kan åtgärda detta! 

När behöver du ett EPI Clutch Kit? 

När du:

  • önskar snabbare acceleration
  • vill ha bättre backshift ( skarpa gasrespons )
  • om du monterat större däck , bandsats ,  etc.
  • om du monterat tung utrustning ( hytt , vinsch , plog , etc )
  • kör Mud körning
  • kör Sand körning
  • Vill ha mer kraft än Original
  • Arbetar med din maskin hårt , t.ex. plöjning , dragande , bogsering