ATV Husets guide till variatorkit

Lär dig mer om variatorkit

Ett variatorkit kommer göra det möjligt att montera större däck, plocka ut mer effekt ur din maskin och underlätta vid skogskörning och arbete. I denna guide går vi igenom de olika variatorkiten som finns och vilket som passar dig.

Header ATV Variatorkit

I denna guide lär du dig mer om:

- Prestanda med variatorkit
- Variatorkit för nöjesåkning
- Variatorkit för skogsarbete
- Montering
- Varför EPI:s variatorkit?
- När behöver du ett variatorkit?
Variatorkit
EPI
EPI är amerikansk tillverkare som har vart i branschen sedan 1991, med absolut högsta kvalitet och prestanda. Dessa kit finns till alla större ATV märken på marknaden och är det självklara valet för dig som kör en märkesmaskin och vill ha bättre köregenskaper eller för dig som monterar större däck och vill bibehålla din maskins prestanda.
Olika varianter av variatorkit
EPI:s Variatorkit kommer i Economy, Utility och Sport Utiliy:

Sport Utility kittet ger bättre acceleration, bättre remgrepp och bättre krypkörningsförmåga. Ett allroundkit som passar för dig som både nöjesåker med din ATV och vill ha bättre acceleration och krypkörningsförmåga samt dig som jobbar med din fyrhjuling och vill ha minimalt remslir och remslitage. Ett måste vid montering av större däck på din ATV!

Utility kittet är framtaget för att bättra accelerationen på låg och mellanregistret och används till fördel när du arbetar tungt i skogen eller kör i kraftig terräng. Ett rent arbetskit!

Economy kittet är för mindre fyrhjulingar och ger bättre effekt över hela registret och lite mer klipp i motorn, ett kit för dig som vill ge lite mer liv i din mindre fyrhjuling.

Både Sport Utility och Utility kittet ger bättre remgrepp och bättre krypkörningsförmåga.

Både Sport Utility och Utility är anpassade för din maskin. Ingen modifiering krävs på förgasare eller avgasrör, alla monteringsdetaljer och instruktioner medföljer i paketet.

Kitten passar upp till 28" stora däck.
Är det svårt att montera ett variatorkit?
Nej, inte speciellt. En viss teknisk kunskap krävs men har man någon erfarenhet av att skruva kan man utan problem montera de flesta variatorkit. Ta en titt på EPI:s Youtube Kanal, där finns en mängd videos med steg för steg guider hur du monterar många av deras kopplingskit. Tillvägagångssättet är ungefär detsamma för alla kit och fullständiga monteringsanvisningar medföljer alla kit.
Varför skall jag ha ett variatorkit?
Experterna på EPI Performance förklarar funktionen av ett variatorkit och varför det bör vara det första man tänker på att uppgradera sin ATV med!

"Prestanda kan betyda olika saker för olika förare. För mig betyder det att slå på gasen och att behöva hålla i sig. För min pappa betyder det att kunna ploga snö och dra timmer i skogen utan sakna kraft eller generera rem-slir. Min granne tycker bara att prestanda innebär att bara kunna åka riktigt fort.

På EPI vet vi att prestanda är personligt. Det är därför vi utformar våra variatorkit med specifika mål i åtanke. Vi bygger dem för sand-förare, ler-förare, trail-förare och arbetsnarkomaner. Våra variatorkit inte bara ger dig den prestanda du vill ha, de gör att remmen håller längre genom att låta kopplingen arbeta mer effektivt och minska slirning.

Läs nedan varför du behöver ett variatorkit, eller titta på en kort video för att lära dig mer!

Jeff Supinski

President , EPI Performance"
Varför du behöver ett variatorkit
Kopplingskillarna på EPI har alltid lyft på hatten till ATV-tillverkarna för deras originalkalibrering av variatorn. När det gäller att räkna ut hur man kalibrerar kopplingen på varje modell de säljer har de inte ett lätt jobb. Deras jobb innebär att de måste kalibrera variatorn på fyrhjulingarna de tillverkar för att passa ett mycket brett spektrum av förare.

En förare vill kanske koppla på en snöplog eller dra en tung timmervagn, en annan monterar stora lerdäck och ger sig ut i skogen. Eftersom tillverkarna av fyrhjulingar har en så stor skara av potentiella kunder måste de anpassa variatorn för att fungera för alla.

Det är där EPI Performance kommer in! De har utformat snöskoter och ATV / UTV variatorkit sedan 1991 för att möta behoven hos varje enskild åkstil.

Ler-förare behöver massor av bottendrag för att driva igenom tjock lera och mossar. Hur många gånger har du sett någon som fastnat, varvar sin motor och ser rem rök stiger från maskinen? EPI kan fixa det här!

Trail-förare älskar den skarpa gasresponsen som EPI:s kit ger. När du släpper på gasen för att gå in in en sväng och skall ut igen finns kraften precis när du behöver den.

Och låt oss inte glömma de av oss som älskar att investera i kraft-adderare. Inget slår ett avgassystem med bra ljud, ett high-flow luftfilter, bränslebox eller någon av de många andra eftermarknads sätten att ge dig mer kraft till motorn.

Men kom ihåg - när du lägger till kraft, skapar du också mer remslir såvida du anpassar din variator! Originalvariatorn är som namnet antyder anpassad för en originalmaskin. Detta betyder att om du ger din ATV mer kraft utan att kompensera med ett variatorkit som ger bättre remgrepp kommer den största delen av effekt gå åt till att slita ut och bränna upp din drivrem. Den goda nyheten är att ett variatorkit kan åtgärda detta!
När behöver du ett EPI variatorkit?
När du:

- Önskar snabbare acceleration
- Vill ha bättre backshift (skarpare gasrespons)
- Monterat större däck, bandsats, etc.
- Monterat tung utrustning (hytt, vinsch, plog, etc.)
- Kör i lera
- Kör i sand
- Vill ha mer kraft än original
- Arbetar med din maskin hårt, t.ex. plogning, tungt släp, bogsering