ATV Husets Belysningsguide
Så väljer du rätt extraljus till din fyrhjuling
Extra belysning är nästan ett måste om du använder din ATV för arbete, plogning eller nöjeskörning under de mörka månaderna. Originallamporna som sitter på de flesta fyrhjulingar och UTV:er räcker sällan till när det blir riktigt mörkt. I denna guide lär du dig mer om olika typer av belysning, inkopplingsalternativ och ljusbilder – så att du kan välja rätt extraljus till just din fyrhjuling.
I denna guide lär du dig mer om:
- LED eller Halogen – vad är skillnaden?
- Inkoppling av extraljus
- Olika ljusbilder och användningsområden
- Tips för säker och hållbar installation
- Arbetsbelysning
- Inkoppling av extraljus
- Olika ljusbilder och användningsområden
- Tips för säker och hållbar installation
- Arbetsbelysning
LED eller Halogen – vad ska du välja?
LED – standarden idag
LED-belysning är idag den överlägset vanligaste typen av extraljus till ATV. De drar extremt lite ström och ger ett kraftfullt, vitt ljus som lyser upp stora områden.
LED-lampor är mycket effektiva och kopplas enkelt in via färdigt kablage direkt till batteriet, till cigguttaget eller på befintliga lampors kablar.
Med LED-extraljus kan du arbeta säkrare och snabbare, utan att riskera att tömma batteriet eller överbelasta elsystemet. De är därför perfekta för mindre arbetsmaskiner som fyrhjulingar och UTV:er.
Tips: Om du använder mycket strömkrävande utrustning på din ATV kan du spara ström genom att stänga av originalbelysningen och enbart köra med LED-lamporna påslagna.
LED-belysning är idag den överlägset vanligaste typen av extraljus till ATV. De drar extremt lite ström och ger ett kraftfullt, vitt ljus som lyser upp stora områden.
LED-lampor är mycket effektiva och kopplas enkelt in via färdigt kablage direkt till batteriet, till cigguttaget eller på befintliga lampors kablar.
Med LED-extraljus kan du arbeta säkrare och snabbare, utan att riskera att tömma batteriet eller överbelasta elsystemet. De är därför perfekta för mindre arbetsmaskiner som fyrhjulingar och UTV:er.
Tips: Om du använder mycket strömkrävande utrustning på din ATV kan du spara ström genom att stänga av originalbelysningen och enbart köra med LED-lamporna påslagna.
Exempel Led Lampor
Halogen – en utgående teknik
Halogen - Halogenlampor är numera en utgående teknik som ersätts av effektivare LED-lampor. De drar mer ström, ger sämre ljus och används främst i äldre fordon. För dig som vill ha modern och energisnål belysning är LED det självklara valet.
Exempel Halogen
Inkoppling av extraljus på ATV
Det finns flera sätt att koppla in extraljus på din fyrhjuling. Vilket alternativ som passar bäst beror på hur du använder din ATV och hur permanent du vill att installationen ska vara.
1. Cigg-kontakt – superenkel och smidig
Cigg-kablage är perfekt för dig som vill ha en tillfällig lösning, till exempel om du bara använder extraljusen när du plogar på vintern.
Du ansluter kablaget i ATV:ns 12V-uttag (cigg-uttag), och lamporna kopplas med snabbkontakter (DT/Deutsch-kontakter).
Kablagen finns både för en och två lampor, och du kan även använda Y-kablage för fler lampor.
Tänk på: Cigg-uttaget är vanligtvis uppsäkrat till 10A, vilket räcker för de flesta LED-lampor och ramper upp till cirka 20 tum.
Kom ihåg att dra ur kontakten efter användning – annars kan fukt tränga in och orsaka korrosion om fyrhjulingen inte står i varmgarage.
Du ansluter kablaget i ATV:ns 12V-uttag (cigg-uttag), och lamporna kopplas med snabbkontakter (DT/Deutsch-kontakter).
Kablagen finns både för en och två lampor, och du kan även använda Y-kablage för fler lampor.
Tänk på: Cigg-uttaget är vanligtvis uppsäkrat till 10A, vilket räcker för de flesta LED-lampor och ramper upp till cirka 20 tum.
Kom ihåg att dra ur kontakten efter användning – annars kan fukt tränga in och orsaka korrosion om fyrhjulingen inte står i varmgarage.
Led Lampor Med Cigg Kontakt
2. Relästyrt kablage – för en permanent installation
Om du vill ha en fast och mer permanent installation, är relästyrt kablage det bästa valet.
Det tar lite längre tid att montera men ger en mer hållbar och professionell lösning – särskilt om du vill ha lampor monterade året runt eller integrerade i karossen för snyggare utseende och bättre skydd.
Du kopplar kablaget direkt till batteriets plus- och minuspoler och styr lamporna med en knapp vid förarplatsen.
Vill du inte skarva kablar själv? Välj lampor med DT/Deutsch-kontakt – då klickas allt ihop snabbt och säkert utan specialverktyg.
Tips: Om du skarvar själv, använd alltid krympslang för att isolera skarvarna ordentligt.
Det tar lite längre tid att montera men ger en mer hållbar och professionell lösning – särskilt om du vill ha lampor monterade året runt eller integrerade i karossen för snyggare utseende och bättre skydd.
Du kopplar kablaget direkt till batteriets plus- och minuspoler och styr lamporna med en knapp vid förarplatsen.
Vill du inte skarva kablar själv? Välj lampor med DT/Deutsch-kontakt – då klickas allt ihop snabbt och säkert utan specialverktyg.
Tips: Om du skarvar själv, använd alltid krympslang för att isolera skarvarna ordentligt.
Led Lampor Med Komplett Kablage
3. Koppla själv – för dig som vill anpassa
För dig som vill bygga ditt eget system finns lamporna även utan kablage. Då ansluter du lampans + och – direkt till 12V-källan (helst via en säkrad strömbrytare).
Detta ger full frihet, men kräver att du har lite elvana.
Du kan också välja att koppla extraljusen så att de tänds automatiskt när du slår på fyrhjulingens helljus.
Det gör du genom att ta styrström till ett relästyrt kablage från helljusets kabel, vilket gör att extraljusen följer fordonets belysning precis som på en bil.
Detta är en snygg och praktisk lösning, men kräver lite mer kunskap och ingrepp i elsystemet, så det rekommenderas för dig som är van vid elinstallationer.
Detta ger full frihet, men kräver att du har lite elvana.
Du kan också välja att koppla extraljusen så att de tänds automatiskt när du slår på fyrhjulingens helljus.
Det gör du genom att ta styrström till ett relästyrt kablage från helljusets kabel, vilket gör att extraljusen följer fordonets belysning precis som på en bil.
Detta är en snygg och praktisk lösning, men kräver lite mer kunskap och ingrepp i elsystemet, så det rekommenderas för dig som är van vid elinstallationer.
Alla våra lampor med symbolen för en DT Kontakt (Inringad) Kommer med en DT Kontakt på lampan och en kabel med motsvarande kontakt och lösa ändar för inkoppling +/-
Olika lamptyper för arbetsbelysning och extraljus till ATV
När du väljer arbetsbelysning eller extraljus till din ATV eller UTV finns det flera olika lamptyper att välja mellan. Här går vi igenom de vanligaste – så att du enkelt kan hitta rätt kombination för ditt behov.
LED-ramp
En LED-ramp består av flera små dioder monterade i rad, vilket ger en kraftfull och jämn ljusbild.
De är mycket populära som extraljus till ATV och UTV tack vare sin höga ljusstyrka och kompakta form.
LED-ramper finns i många olika bredder, men som riktlinje brukar 10–15 tum vara lagom för en ATV, medan 20–30 tum passar bättre på en UTV eller större maskin.
LED-ramper monteras ofta fram på fordonet, till exempel ovanför frontbågen eller på taket på en UTV.
Tänk på att större LED-ramper drar mer ström, så kontrollera alltid att din fyrhjuling klarar belastningen innan du installerar en ramp av större modell.
De är mycket populära som extraljus till ATV och UTV tack vare sin höga ljusstyrka och kompakta form.
LED-ramper finns i många olika bredder, men som riktlinje brukar 10–15 tum vara lagom för en ATV, medan 20–30 tum passar bättre på en UTV eller större maskin.
LED-ramper monteras ofta fram på fordonet, till exempel ovanför frontbågen eller på taket på en UTV.
Tänk på att större LED-ramper drar mer ström, så kontrollera alltid att din fyrhjuling klarar belastningen innan du installerar en ramp av större modell.
LED-lampor
LED-lampor (även kallade LED-spots eller arbetslampor) är smidiga att placera och finns i flera olika storlekar och utföranden.
De monteras ofta parvis fram eller bak på fyrhjulingen och gör det möjligt att rikta ljuset exakt dit du behöver det.
Genom att vinkla lamporna något åt sidorna kan du skapa en bredare ljusbild än med en ramp ensam.
En stor fördel med LED-lampor är att du enkelt kan kombinera dem. Många väljer till exempel en LED-ramp fram och en till två lösa lampor bak, eller en ramp + två lampor fram för extra täckning.
De monteras ofta parvis fram eller bak på fyrhjulingen och gör det möjligt att rikta ljuset exakt dit du behöver det.
Genom att vinkla lamporna något åt sidorna kan du skapa en bredare ljusbild än med en ramp ensam.
En stor fördel med LED-lampor är att du enkelt kan kombinera dem. Många väljer till exempel en LED-ramp fram och en till två lösa lampor bak, eller en ramp + två lampor fram för extra täckning.
Tänk på elsystemet
Det kan vara lockande att montera många lampor, men kom ihåg att fler och större ljusenheter också drar mer ström.
ATV:er och mindre UTV:er har ofta begränsade elsystem, så det är klokt att planera belysningen efter behov snarare än att “fläska på” med för mycket.
I de flesta fall räcker ett par LED-lampor eller en ramp fram och ett enklare bakljus för att få utmärkt arbetsbelysning utan att överbelasta batteriet.
ATV:er och mindre UTV:er har ofta begränsade elsystem, så det är klokt att planera belysningen efter behov snarare än att “fläska på” med för mycket.
I de flesta fall räcker ett par LED-lampor eller en ramp fram och ett enklare bakljus för att få utmärkt arbetsbelysning utan att överbelasta batteriet.
Olika ljusbilder för ATV – så väljer du rätt
Flood – bred och kort ljusbild (arbetsljus)
Perfekt som arbetsbelysning ATV vid plogning, lastning eller arbete i skogen.
Flood-ljus har bred spridning (ca 50–60°) och lyser upp området framför dig snarare än långt bort.
Flood-ljus har bred spridning (ca 50–60°) och lyser upp området framför dig snarare än långt bort.
Spot – smal och lång ljusbild (körljus)
För dig som kör mycket på väg eller stig. Spot-ljus koncentrerar ljuset framåt (ca 20° spridning) och ger lång räckvidd – perfekt som extraljus till ATV.
Diffusion – medelbred ljusbild
En kombination av Spot och Flood.
Diffusion ger ett balanserat ljus (ca 40° spridning) som både lyser upp vägen framåt och området runt omkring. Ett populärt val för dig som både kör och arbetar med ATV:n.
Diffusion ger ett balanserat ljus (ca 40° spridning) som både lyser upp vägen framåt och området runt omkring. Ett populärt val för dig som både kör och arbetar med ATV:n.
Sammanfattning – så väljer du rätt arbetsbelysning och extraljus till din ATV
Välj LED för starkare ljus, lägre strömförbrukning och längre livslängd.
Cigg-kablage är bäst för tillfälliga installationer.
Relästyrt kablage ger en hållbar och snygg permanent lösning.
Välj ljusbild efter behov: Flood (nära), Spot (långt) eller Diffusion (kombinerad).
Underhållsladda batteriet när ATV:n står still.
Se vårt fulla sortiment av arbetsbelysning och extraljus för ATV och hitta rätt lösning för just dig!
Populära Extraljusprodukter