ATV Husets bästa ATV Tips

Vi svarar på de vanligaste frågorna inför ATV Köp

Med över 10 år i branschen har vi på ATV Huset stött på nästan alla frågor och funderingar som du som kund kan ha innan ett ATV Köp. Idag finns det många olika märken och modeller att välja på och det är inte alltid lätt att veta vilken som passar ens behov. På ATV Huset har vi lång erfarenhet av att sälja fyrhjulingar och vi hjälper dig hela vägen med ditt ATV köp! Kontakta oss idag om du har några frågor så hjälper vi dig!
Header ATV Guide

Nedan får du svar på frågor om exempelvis:

- ATV Registreringsformer
- Byta / Ändra registreringsform på sin ATV
- Fordonsskatt
- Trängselskatt
- Fabriksgarantier
- Service
- Körkortskrav
- Försäkringar & Priser
- Besiktning
- Strypta eller Ostrypta fyrhjulingar
- Olika kubikstorlekar
- Tillbehör som hasplåtar, vinsch, plog etc.
- Andrahandsvärde
- Får man skjutsa
- Låsa & förvara din ATV
- Bra att tänka på!
Vad finns det för registreringstyper?
Det finns några olika registreringsformer på dagens ATV. De vanligaste registreringsformerna som säljs idag är traktor eller vägregistrerade tack vare de mångsidiga användningsområdena. I denna guide listar vi de olika registreringsformerna.

Vägregistrerad ATV också kallat MC registrerad
- Kännetecknas av registreringsskylt av MC typ. Obligatoriskt med backspeglar på styret samt godkänd belysning, blinkers etc
- Står i registreringsbevis registrerad som MC men får framföras med B-körkort tack vare den begränsade effekten och att den har fyra hjul
- Får framföras på alla allmänna vägar så länge man kan hålla vägens rekommenderade hastighet
- Kräver A eller B-körkort från 18 års ålder
- NYTT! Tidigare versioner (innan 2018). Effekt strypt till 20hk, oftast med en spärr som sitter monterad i gashandtaget som förhindrar att trotteln öppnas helt
- Nytt från 2018 är att vägregistrerade ATV är strypta till 90km/t
- Kräver minst trafikförsäkring av MC typ, premien är generellt sett lägre pga fordonets lägre effekt
- Skattepliktigt likt MC, oftast runt 200:- per år
- Besiktningsskyldig, nytt fordon besiktigas först efter fyra år sedan vart annat år efter det. Läs mer om besiktning längre ner
- Hjälmkrav
- Avdragsgill för näringsidkare som kan påvisa att verksamheten behöver en vägregistrerad ATV, tex vid snöplogning på allmän väg.
- Får oftast inte dra släp lagligt på väg.
Traktorregistrerad (T3) Från och med 2016 finns nu både Traktor A (även känt som/tidigare benämt T3A) och Traktor B (ny från 2016)
För Båda Typerna Gäller:
- Kännetecknas av registreringsskylten i plåt av mindre rektangulär typ, backspegeln som ofta sitter monterad på lastracket fram samt godkänd belysning, blinkers etc. Ett fåtal traktorregistrerade ATV har även sk ”traktor-säte”
- Får framföras på allmän väg
- Får framföras i terräng i arbetssyfte
- Minst trafikförsäkring krävs, mycket förmånlig premie tack vare traktorregistreringen.
- Avdragsgill för näringsidkare som kan påvisa att verksamheten har behov av en traktorregistrerad ATV
- Får dra släp på allmän väg
Traktor A (T3 / T3A)
- De flesta befintliga konventionella traktorer är/blir denna klass
- Konstruerad för en hastighet av högst 40 km/h (EPA-traktor och A-traktor – 30 km/h)
- LGF-skylt
- Krav på traktorkort eller körkort (kortare sträckor, till och från en arbetsplats, på en gårds ägor krävs inte körkort eller traktorkort)
- Ska köras på vägrenen eller så långt till höger som möjligt
- Normalt sett behöver inte Traktor-a kontrollbesiktas om de inte används i yrkesmässig trafik eller som uthyrningsfordon
- Ej skattepliktiga, ATV hamnar i skatteklass 2 för traktorer (under 2 ton)
Traktor B (ny från 2016)
- Konstruerad för en hastighet som överstiger 40 km/h
- Får köras i max 50 km/h
- KM-skylt som visar 50 km/h
- Krav på B-körkort
- Hjälmkrav (nytt från Januar 2016)
- Ska köras på körbanan
- Kontrollbesiktning införd f.r.o.m 20/5-18, första gången efter 4 år sedan vartannat år
Terrängregistrerad (Terränghjuling)
- Kännetecknas av registreringsskylten i mindre rektangulärt format som klistras på fyrhjulingens stänkskärmar, avsaknaden av backspeglar samt avsaknaden av blinkers. Många terrängregistrerade fyrhjulingar kommer även med kraftiga stötfångare eller andra offroad tillbehör.
- Kräver förarbevis för terränghjuling (kan tas från 16 år) eller körkort eller traktorkort utfärdat innan 1 januari 2000.
Läs om förarbevis terränghjuling här!
- Får köras på enskild väg, på inhägnat område eller på egna ägor i skogsbrukssyfte. Du får även korsa allmän väg i 20km/h i syfte att ta dig till och från dina egna ägor.
- Får framföras på enskild väg i max 20km/h, får korsa allmän väg för att komma till skogsbruk tex.
- Terrängkörningslagen gäller, läs terrängkörningslagen här!
- Ej strypt
- Minst trafikförsäkring krävs för fordon som är påställda
- Ej besiktningspliktig
- Ej skattepliktig
- Hjälmkrav (nytt från Januari 2016)
- Får dra släp i terräng
- Avdragsgill för näringsidkare som kan påvisa att verksamheten har behov av en terrängregistrerad ATV
Exempel Terrängregistrerade ATV
Terrängvagn (TGV)
- Får framföras på allmän väg samt i terräng i arbetssyfte som tex skogsbruk
- Kräver B-körkort
- Besiktningspliktig om fordonet används i yrkesmässig trafik
- Hjälm rekommenderas
Oregistrerad ATV/Quad
- Kännetecknas av avsaknad av registreringsplåt, backspeglar och godkänd belysning. Innefattar förutom barnfyrhjulingar även Sport -- Quads som Suzuki LTR 450, Can-Am DS 450, Arctic Cat DVX 400 och Yamaha YZF 450R tex.
- Som namnet antyder ett oregistrerat fordon, registreringsbevis finns ej utfärdade. Fordonet har däremot ett ramnummer som knyter fordonet till köparen. Fordonets ramnummer skall stå på fordonets kvitto.
- Får endast framföras på avsedda eller inhägnande områden som tex en crossbana.
- Hjälm och skyddsutrustning rekommenderas!
Kan man byta eller ändra registreringsform på en ATV efter att man köpt den?
Nej, man kan inte ändra registreringsformen på en ATV efter att man har köpt den. När fordonet säljs väljer man vilken registreringsform av de som finns tillgängliga för det specifika fordonet och reggar in den som detta.

För att ändra registreringsform krävs förutom att fordonet byggs om för att möta eventuella krav på belysning mm att innehar en fordonsbyggarlicens för att på det sättet kunna registrera om fyrhjulingen. Detta är det i princip ingen som har vilket gör det omöjligt eller oförsvarbart dyrt att ändra registrering på en ATV efter att den sålts.

Det finns företag utomlands som köper japanska Honda, Yamaha & Suzuki fyrhjulingar och bygger om dessa för att bli vägregistrerade då de aldrig kommer som vägregistrerade från fabriken. Dresel är ett sådant företag som har sålt maskiner till Svenska marknaden. Att tänka på gällande dessa fordon är att de inte stöds av någon garanti från de svenska importörerna vilket kan ge problem vid problem på maskinen samt att då elsystemen byggs om kan det bli svårt att hitta rätt delar om någon elkomponent skulle gå sönder.
Betalar man skatt? I så fall, hur mycket?
Fyrhjulingar med registreringsformen Traktor (T3) och Terrängregistrering är skattebefriade. Vägregistrerade fyrhjulingar betalar skatt på vikten vilket innebär att skatten blir mycket låg. En vanlig vägregistrerad ATV ligger på ca 200:- i skatt per år.

Trängselskatt
MC och Traktor registrerade ATV är befriade från trängselskatt.
Tullfritt är bra! Se på Stockholm där ökade antal fyrhjulingar markant när skatten infördes.
Vilka garantier har maskinerna?
Alla fyrhjulingar i vårt sortiment täcks av en rikstäckande garanti från våra svenska importörer.
Garantitiden varierar beroende på märke, vanligtvis är garantitiden mellan 2 till 5 år.

Normalt omfattar garantin allt utom slitagedelar som däck, bromsbelägg, glödlampor mm. Garanti omfattar inte skador som uppkommer från yttre påverka typ om man skadar plastkåpor. Garantin på alla våra fyrhjulingar följer med fordonet och gäller alltså även andra och tredje ägaren inom garantitiden, något som är riktig bra för andrahandsvärdet.

För att garantin skall gälla så skall service utföras enligt tillverkarens riktlinjer. Läs mer om serviceintervaller nedan.

Skulle din fyrhjuling gå sönder inom garantitiden kan du lämna in den i vår verkstad eller hos din lokala återförsäljare för att få skadan åtgärdad. Faller felet inom ramen för vad garantin täcker åtgärdas skadan utan kostnad för dig som kund, du får alltid reda på direkt av oss eller din lokala verkstad om skadan täcks av garantin.
Vart gör man service på sin ATV?
Service utförs oftast på samma ställe där du köper din fyrhjuling men du kan även välja att serva den på din lokala verkstad.

På ATV Huset utför vi alla typer av service och reparationer samt garantireparationer och försäkringsskador. Det finns även mängder av verkstäder runt om i landet som har ATV som specialitet.

Vanligtvis vänder man sig till sin lokala ATV handlare för att göra service men du kan också vända dig till din lokala bilverkstad om dessa har erfarenhet av att utföra service på ATV.

För att garantin på din ATV skall gälla krävs att service utförs på ett fackmannamässigt vis, har din lokala bilverkstad kännedom om ATV och vill utföra service är detta okej. Tänk däremot på att verkstaden bör använda sig av originalservicedelar samt olja med rätt specifikationer.

Be verkstaden kontakta oss eller beställ servicedelarna av oss själv så vet du att du får rätt grejjer!
Hur ofta utförs service?
Serviceintervallerna på fyrhjulingar varierar något beroende på vilket märke och modell du har. Med alla fyrhjulingar medföljer en servicehandbok där serviceintervaller står föreskrivet. För att garantin skall gälla på din ATV krävs det att service utförs enligt tillverkarens riktlinjer, var noga med att ta med serviceboken när du utför service och se till att få den stämplad av verkstaden.

Generella Serviceintervaller för ATV för att garantin skall gälla:

Leveransservice - Utförs av oss eller din lokala verkstad & ingår i köpet*
Första Service - Vanligtvis efter runt 50 mil/50Timmar eller 6 Månader (vilket som infaller först)
Efterföljande Service - Normal Serviceintervall efter första service är ca 100-200 mil eller en gång per år
*Leveransservice ingår alltid i köpet om du köper ett fordon på ATV Huset, skillnader hos andra återförsäljare kan förekomma.
Vad görs på service?
När vi utför service på din ATV följer vi tillverkarens rekommendationer vad gäller utbyte av vätskor, delar samt kontroller av dessa.

Vid en normal ATV service byter man olja i motor &växellåda, oljefilter, tändstift och luftfilter. Man byter också olja i differentialerna fram & bak på fyrhjulsdrivna maskiner samt kontrollerar samtliga reglage, funktioner och vätskenivåer på maskinen. Vid vissa serviceintervaller kontrolleras eller byts även drivrem om din ATV har detta, även ventilspelet kontrolleras vid vissa intervaller.

Vi tillhandahåller kompletta servicekit till alla förekommande fyrhjulingar samt kompletta servicescheman för alla fordon vi säljer, oavsett om du vill utföra servicen själv eller lämna in på din lokala verkstad.
Vad kostar en ATV service?
Servicepriset varierar beroende på vilken typ av service som skall utföras samt servicens omfattning. En standard service på en fyrhjulsdriven ATV ligger på ca 2000:- plus material.
Framföra din ATV
De olika registreringsformerna på dagens fyrhjulingar tillåter att de får framförs på olika ställen:

Vägregistrerad ATV (MC)
Får framföras på alla allmänna vägar så länge man kan hålla vägens rekommenderade hastighet

Traktorregistrerad ATV (T3)
Får framföras på allmän väg med AM körkort från 15 år eller B-körkort från 18år (ej motorled)

Terrängregistrerad ATV (Terränghjuling)
Får köras på enskild väg, på inhägnat område och på egna ägor i skogsbrukssyfte. Du får även korsa allmän väg i 20km/h i syfte att ta dig till och från dina egna ägor.
Atv Guide bild ATV Huset
Vad krävs för körkort?
Vägregistrerad ATV (MC)
För att framföra på allmän väg krävs A eller B körkort från 18 års ålder

Traktorregistrerad ATV (T3)
För att framföra på allmän krävs AM körkort från 15 år eller B körkort från 18år (ej motorled)

Terrängregistrerad ATV (Terränghjuling)
Kräver förarbevis för terränghjuling (kan tas från 16 år) eller körkort och traktorkort utfärdat innan 1 januari 2000. Läs om förarbevis terränghjuling här!
Får man köra vägregistrerade fyrhjulingar med bilkörkort?
Ja det får du. Du får även köra traktorregisterade fyrhjulingar med bilkörkort. Är du femton år och har AM körkort får du också köra traktor fyrhjuling.

Arctic Cat 700 till skolan hade varit fint när man är femton år.
Vilka försäkringar krävs?
Vägregistrerad ATV (MC)
För fordon satt i trafik krävs minst en trafikförsäkring, du kan även välja hel eller halvförsäkring samt motorskadeförsäkring hos de flesta bolag.

Traktorregistrerad ATV (T3)
För fordon satt i trafik krävs minst en trafikförsäkring, du kan även välja hel eller halvförsäkring samt motorskadeförsäkring hos de flesta bolag.

Terrängregistrerad ATV (Terränghjuling)
Försäkring krävs ej, fyrhjulingen har däremot ett registreringsnummer du kan använda att försäkra det med mot brand och stöld tex.
Vad kostar det att försäkra en ATV?
Generellt sett har fyrhjulingar en låg premie på försäkringen. Vägregistrerade ATV har en effektstrypning (läs mer nedan) vilket ger en låg premie. Traktorregistrerade och Terrängregistrerade ATV har också en tämligen låg premie.

Exempel nedan avser boende kring Göteborg och är generella priser, skillnader kan förekomma beroende på vart man bor samt hur länge man haft körkort.

Vägregisterad fyrhjuling 4000-6000kr per år, ibland ned till 2000kr om man bor bra till och har lite rabatt.
Terrängregisterad fyrhjuling ligger på mellan 1500-3000kr per år.
Traktorregistrerad ligger på ca 800kr.
När besiktigar man?
En ny MC registrerad fyrhjuling besiktigas första gången efter fyra år och sedan vart annat år efter det.
Terrängregistrerade och Traktorregistrerade fyrhjulingar är besiktningsfria.
En vanlig besiktning på en MC registrerad ATV kostar ca 250-300kr
Vad görs på besiktningen?
Vid besiktning av din vägregistrerade ATV utförs följande kontroller:
- Kollar lampor & tuta
- Känner att det inte är glapp i styrleder, a-armar & hjullager
- Undersöker däcksmönster
- Kolla bromsfuktionen
- De tar även en provtur för att säkerställa funktionen.
- Har du dragkrok och den ej finns med på regbeviset så måste den plockas bort tillfälligt under besiktningen, annars får du en anmärkning.
- Kom även ihåg att ha med en varningstriangel i handen som du kan visa upp. Av någon anledning behöver du ha en varningstriangel med dig om ditt fordon har fler än två hjul. Det kan kännas onödigt att få en ombesiktning på det. Låna den du har i bilen.
- Du även kan kolla in bilprovningens checklista här!
Strypta i effekten?
En vägregistrerad ATV får max ha 20hk för att den skall vara godkänd att framföras på allmän väg med B-Körkort. Ooftast är fyrhjulingarna strypta med en gasspärr, gasen spärras så att man endast kan gasa 1/4 och denna strypning består oftast av en stoppskruv på gashandtaget.

Terrängregistrerade ATV har ingen effektbegränsning.

Traktorregistrerade ATV har inte någon effektbegränsning, de är däremot spärrade till 40km/h. Denna strypning är oftast elektonisk och påverkar inte fyrhjulingens kraft eller acceleration upp till 40km/h
Får man skjutsa?
Ja det får du i princip på alla större maskiner. Kolla i registreringsbeviset där står antalet passagerare som är tillåtet.
Hur många kubik behöver jag?
Svårt att säga för det beror på hur du ska använda maskinen. Är det en 4x4 hjuls driven maskin och du skall ploga eller jobba lite i skogen och göra diverse arbeten så är 500cc och uppåt att rekommendera. Då har du en maskin som klarar alla dina arbetsuppgifter.

Köper du ATV och skall köra mer aktivt som ett nöje kanske du skall gå upp något för att få lite mer effekt. Samma gäller om du arbetar med tunga arbeten.

Men generellt sett får man se på varje fall och välja ATV efter användningsområdet.

När det gäller Quads 2x4 och du skall ha den för nöje så bör du tänka på hur du kör. Kommer du köra med andra som har Quads bör du ha ungefär samma storlek och effekt för att det inte skall bli tråkigt. Har alla kompisar en 500 och du köper en 250 kommer du snabbt börja drömma om en 450/500 maskin.

Köper du maskin för första gången och känner att du gillar allt som låter och går fort och du kommer ha det som en hobby, då skall du definitivt gå direkt på en SMC 500 eller liknande. Att jämföra en SMC 500 med annan 300 maskin är som att jämföra Porche med Opel corsa i körupplevelse.
Genrell kubik rekommendation fyrhjulsdrivna arbets / nöjesmaskiner:
Upp till 400 Kubik
Perfekt för den lilla hästgården eller arbetsplatsen. Klarar de mesta arbete du kan tänka dig, exempelvis att ploga med en 138cm plog, dra en mindre kärra eller bara transportera sig i alla sorts terräng. Extremt lättkörda med sina automatiska växellådor och lagom stora för att alla skall känna sig bekväma på dem.

500-600 Kubik
Den absolut vanligaste storleken på ATV idag, klarar alla arbeten man kan tänka sig galant. Ploga med en 152cm plog, dra en timmerkärra, slaghack eller harv eller vilket annat arbete du nu kan komma på. Fungerar förutom som arbetsmaskin utmärkt som nöjesfordon då de flesta maskiner idag är riktigt pigga och tar sig fram i all sorts terräng med bravur! Brukar ha en toppfart på ca 100km/h och ca 35-40Hk.

600-800 Kubik
För dig som skall arbeta lite tyngre med din ATV eller söker en maskin med lite mer kraft i för ännu roligare grusvägsbus. Rekommenderas för dig som skall köra en del landsväg då du kan hålla en högre snitthastighet, ca 70-90km/h, utan att motorn varvar allt för mycket eller för dig som i större utsträckning kommer dra tungt då motorn får arbeta på snällare varv. Även för dig med en kompis med en liknande kubikstorlek, du vill inte vara den som sitter på den mindre maskinen när det är race i skogen! 700 & 750 kubiks maskinerna är mycket populära maskiner då de kombinerar grym kraft för arbete med en härlig körglädje som man inte tröttnar på i första taget!

800 kubik eller mer
Varför ska man ha så här mycket kubik? Svaret är att det helt enkelt är extremt roligt! En 800 kubiks maskin eller större är för dig som vill vara värst. Maskinerna har V-Twin motorer med en himla massa hästkrafter och du får hålla i dig när du trycker på gasen! Går såklart även utmärkt att arbeta med och kan dra imponerande tunga last men är nog framförallt tilltänkta dig som tycker att det roligaste som finns är att köra brett i full fart på grusvägar eller krossa polarna i skogsspåret!
Hasplåtar behövs det?
På alla 4x4 maskiner sitter det en plastskiva i kraftig plast under maskinen. Den skyddar mot pinnar och annat som kan skada kylarslangar och motordelar mm. Den ger ett fullgott skydd om du kör lättare körning i skogen.

Arbetar du lite hårdare eller om du nöjesåker mer aktivt så bör du fundera på att skaffa en heltäckande hasplåt i aluminium eller HDPE-plast. Då skyddar den ramen mot vassa stenar, skyddar bromsslangar samt hela underdelen på din maskin. En heltäckande hasplåt skyddar även A-armarna på din maskin och förhindrar att drivknutsdamaskerna punkteras av uppstickande pinnar.

Helt klart en riktigt bra investering för dig som skall spendera tid i skogen. Kan spara många tusenlappar i framtiden.
Vinsch ingår det?
Idag sitter det i princip vinsch på alla maskiner från fabrik, detta beror på skatteregler för generalagenten. Sitter det vinsch och dragkula på maskinen så räknas det som arbetsmaskin och tullas när de kommer till Sverige med 0% tull. Skulle den sakna vinsch och kula så är tullen 7%, något importörena vill undvika.

Vinschen är ett måste om du är ute och kör offroad, kör du fast så är vinschen din enda räddning. Komplettera även med en vinsch bak, den underlättar arbetet i skogen. Alla våra fyrhjulsdriva ATV från Arctic Cat, CF Moto, Hisun, SMC & Suzuki kommer standardutrustade med vinsch fram. Du kan även välja att komplettera med en extra vinsch bak.

Vinschen styrs elektriskt från en knapp på styret och du kan använda vinschen för att dra dig loss om du fastnar, lyfta & sänka ett påkopplat plogpaket eller dra fram stockar ut skogen. Det går även att koppla trådlös fjärrstyrning till alla vinschar om man vill kunna sköta dem från avstånd.
Vilka ATV kan ha plogpaket?
Tycker du som många andra att det skulle vara skönt att slippa ploga uppfarten eller gården för hand fungerar en ATV utmärkt som snöplog. Snöplog finns att köpa till alla fyrhjulingar på marknaden och finns i flera olika utföranden. Att tänka på däremot vid val av fyrhjuling för snöplogning är följande:

Motor - Helst Runt 400-500 kubik för att ha tillräckligt med kraft för att skjuta plogen framför sig
Fyrhjulsdrift - Nästan ett måste då maskinen driver framåt på alla underlag, tvåhjulsdrivna maskiner kan i vissa fall användas med snökedjor monterade på drivhjulen men det rekommenderas inte.
Avsedd växellåda - Den enda växellådan som EJ klarar arbete som plogning är manuella växellådor med koppling på styret, dessa växellådor är inte anpassade för arbete och du kommer slita ut kopplingen på nolltid. En automatisk växellåda med hög & lågväxel rekommenderas. Även halvautomatiska växellådor fungerar samt växellådor likt Hondas Hydrostatiska och sekventiella fungerar även utmärkt.
På ATV Huset hjälper vi dig hitta rätt fyrhjuling för snöplogning!
Tar det lång tid att montera plogen?
När du köper fyrhjuling från ATV Huset så monterar vi fast fästplattan till plogen på din maskin. Det tar oftast lite tid och därför gör vi det istället åt dig. På fästplattan kopplar man sedan plogen med hjälp av två st sprintar och sedan ansluter man vinschvarjer från fyrhjulingens vinsch i plogen. Denna procedur tar ca 1 minut!

När man väl skall koppla av plogen gör man bara allt baklänges, lossa vinschkroken och de två sprintarna under maskinen (eller i fronten om du väljer ett frontmonterat plogpaket)

Att plocka av och på plogpaket på din maskin är snabbt gjort.
Hur funkar det att ploga?
Nästa alla som plogar med en ATV för första gången blir förvånade hur bra det fungerar. Se filmen nedan när vi plogar vår gårdsplan med en Suzuki LTA 400.

Viktiga är att när första snön kommer så skall du ploga ut den så långt du kan i diket, eller ploga ifrån huset, eftersom att det troligtvis kommer att komma en hel del innan vinterns slut. Enda nackdelen med att ploga med en ATV är att du inte kan flytta på en stor snövall som tinat lite och sedan fryst fast. Om du har detta i åtanke kommer det inte vara några som helst problem.

Det säljs ca 10.000 st ATV per år och vi kan tänka oss att 6000 st av dessa använder dem för att ploga med, eftersom det är såpass effektivt. Många fastighetsskötare använder fyrhjuling för att ploga trottoarer och gångvägar med.

ATV Huset plogar snö med sin Suzuki LTA 400 - Se Filmen!
Exempel Plogar
Hur är andrahandsvärdet?
Andrahandsvärdet på dagens fyrhjulingar är väldigt högt, det beror dels på bra garantier som följer med fordonet och gäller alltså även andra och tredje ägaren* samt att efterfrågan på begagnade ATV är större än tillgången.

Tar du hand om din ATV, utför service enligt tillverkarens rekommendationer och håller den hel och ren så är maskinen både lättsåld och håller ett högt andrahandsvärde.

Märkesmaskiner i gott skick är det allra störst efterfrågan på, vi har sålt Suzuki King Quad 250 modeller från 1988 för över 25.000:- vid flera tillfällen men även de nyare märkena som CF Moto, Hisun, Goes, TGB, SMC mfl har idag bra andrahandsvärde då de kommer med bra garantier och är väl etablerade i Sverige.

Kollar du på Blocket.se idag så ser du att de flesta maskiner i gott skick ligger högt i pris och de försvinner väldigt fort.
Hur skall man förvara sin fyrhjuling?
Bäst är om du förvarar din ATV i garage då slipper du problem med fukt. Den kan även stå ute, men se till att ha ett bra kapell samt se till så att maskinen är ren, för smuts och fukt gör att delar slits.

Kapell är även att föredra inne då slipper du damm och risken att man repar eller skadar den. Ett kapell funkar även riktigt bra som stöldskydd, står fyrhjulingen ute och den är täckt med ett kapell, minskar risken för att den tillfälliga tjuven slår till.

OBS! Viktigt att tänka på! När du förvarar din ATV en längre period utan att den används måste du koppla på en underhållsladdare, ex C-TEK, detta för att batterierna på dagens ATV är ganska små vilket gör att de laddar ur sig om de står längre tid än ett par veckor oanvända, när de väl börjar ladda ur sig tar de snabbt skada och kommer efter en tid att behöva bytas helt. En bra batteriladdare från C-TEK som du kan använda till bilen, båten, MC eller ATV kostar ca 700:- och är en mycket bättre investering än att behöva köpa ett nytt batteri för 500-1000:- varje vår
Vad krävs det för lås?
Normalt kräver försäkringsbolaget att det finns ett tändningslås, rattlås och ett extra externt lås. Tändningslås och rattlås/styrlås sitter originalmonterat på de flesta fyrhjulingar men du behöver själv komplettera med ett externt lås.
Vi rekommenderar och de flesta försäkringsbolag kräver ett lås med säkerhetsklass 3 eller högre.
Vi brukar köra på ABUS Kätting 2.5m + Hänglås Klass 3, Då blir det lättare att låsa fast maskinen i något annat föremål.
Kolla med ditt försäkringsbolag när du tecknar försäkringen vad det kräver för låsanordning.
Vad skall jag tänkta på efter köpet?
Se till så att din ATV får den service som tillverkaren rekommenderar. Serva alltid din fyrhjuling enligt serviceboken. Även efter att garantitiden gått ut rekommenderar vi att du utför service minst en gång per år.
Spola av lera/smuts så fort du har möjlighet så håller sig bromsar och andra delar längre. Tvätta med bilschampo. Använd inte avfettningsmedel, detta medför att plast mattas och lacken kan förstöras. Samt att fett i kardanaxeln och andra delar kan försvinna. Gummi detaljer kan även ta skada och slitas ut i förtid.
Smörj rörliga delar med multispray typ 5-56 eller WD40 efter du har tvättat av din maskin och fetta in alla fettnipplar med universalfett
Ta hand om din vinschvajer! Rulla ur vinschvajer med jämna mellanrum och smörj och rulla upp vajern rakt på trumman så håller den längre!
Står din ATV parkerad under en lång tid, se till att underhållsladda batteriet med en underhållsladdare. Ett batteri som blir helt urladdat under en lång tid går oftast inte att få liv i. Det innebär en kostnad på 500 till 2000kr. så en laddare för några hundralappar har du snabbt sparat in.
Använder du vinschen mycket ex vis vid plogning så är det viktigt att du underhålls laddar på natten. Eftersom vinschen kräver mycket ström, dessutom krävs det mycket ström för att starta när maskinen är kall. Maskinen laddar batteriet när du kör, men oftast tar det ett tag innan det är fullt uppladdat. Och då har du säkert redan plogat klart. Och för varje gång blir det mindre och mindre effekt kvar. Så en underhålls laddare som snabbt går att koppla in är en bra investering som sparar pengar i slutändan
Har du fler frågor kring fyrhjulingar är du alltid välkommen in i butiken eller kontakta oss per e-post eller telefon!

LÄS ÄVEN TRANSPORTSTYRELSENS ATV GUIDE HÄR!