Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!

eller

Välj ATV/UTV manuellt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Information

Reservdelssökning på registreringsnummer eller märke, modell, årsmodell:


När du söker på reservdelar via registreringsnummer eller modell visas passande delar till ditt valda fordon upp med information om delen passar eller är så kallad universal.


Delar märkta med "Passar din fyrhjuling" är direkt anpassade för ditt valda fordon. Är delen märkt med detta garanterar vi att den passar ditt valda fordon, om delen mot förmodan inte skulle passa hjälper vi dig kostnadsfritt med ett byte till passande del.


Delar märkta med "Universal" är inte direkt modellanpassade men passar de flesta typer av fordon. 


Vid Sökning på registreringsnummer kontrollera att sökningen ger korrekt information om ditt fordon, du ser information om detta högst upp på sidan under menyerna.


Om du vill navigera runt bland reservdelarna på sidan kommer din sökning sparas och då endast visa matchande reservdelar tills du väljer att återställa den.


För att komma tillbaka till resultatsidan klickar du på "Visa alla delar"


 

Hjullager

Här hittar du vårt sortiment av hjullager till släpvagn, kärror och båttrailers. Alla lager säljs i förpackningsstorlek enligt bild. Måtten nedan avser innerdiameter x ytterdiameter x tjocklek i mm.

Hjullager är en av flera viktiga komponenter på släpvagnen som behöver ses efter regelbundet och bytas ut med jämna mellanrum. Hjullagret bidrar till att släpets hjul rullar så friktionsfritt som möjligt och absorberar en stor mängd kraft och stötar varje gång du använder släpet. Ju mer du använder ditt släp desto fortare kommer lagren att slitas ut och behöver bytas ut. 

När är det dags att byta hjullager?

Vid varje släpvagns hjulaxel sitter det ett hjullager. Det enda ett lager ska göra är att rotera, i övrigt ska de vara helt fixerade. Om du känner att lagren sitter löst behöver de förmodligen bytas ut.

Försök att kontrollera dina lager på regelbunden basis. Pröva att snurra på hjulet och lyssna efter ljud. Om hjulet ger ifrån sig ovanliga ljud så kan det vara ett tecken på att lagren behöver bytas ut.

Det samma gäller om det har kommit fett i navkapseln. Det kan du kontrollera genom att sticka in en hand på baksidan av hjulet. Känner du att det finns fett där så behövs packboxen bytas ut.

Tänk på detta när du ska köpa hjullager till släpvagnen

Det behöver inte vara krångligt att byta hjullager på egen hand. Men det är inte den roligaste uppgiften och ingenting du vill göra allt för ofta. Kvaliteten och hållbarheten på hjullager kan variera stort. Var därför försiktig med att köpa ett för enkelt hjullager som inte klarar av höga påfrestningar och som behövs bytas ut efter bara en kort tid.

När du köper hjullager behöver du veta vilken typ du behöver. Det finns två olika typer av lager, kompaktlager och koniskt rullager, som hanteras på olika sätt. 

Kompaktlager

Kompaktlager är det vanligaste hjullagret på nyare släpvagnar och kräver mindre underhåll än koniska rullager. De ska inte smörjas in utan det enda du behöver tänka på är att dess kronmutter är ordentligt åtdragen. 

Våra kompaktlager håller en hög kvalitet jämfört med andra, billigare varumärken. Lagren är helt vattentäta tack vare dess stålförseglade tätning. Enklare kompaktlager har ofta en tätning i gummi eller saknar tätning helt och hållet. Av den anledning har våra kompaktlager än längre hållbarhet än andra märken på marknaden.

Koniskt rullager

Koniska rullager består av två delar, en innerbana och en ytterbana, och återfinns främst på lite äldre släpvagnar. Istället för kulor består ett rullager av, just det, rullar som löper innanför ytterringens löpbana. Tack vare cylinderformen kan släpets belastning fördelas på en större yta. Därför klarar dessa hjullager en större belastning. 

Våra rullager är tillverkade för att klara extrem belastning för att säkerställa maximal livslängd. 

Byta hjullager själv

 Hjullager är något de flesta kan klara av att byta själv. Däremot är det viktigt att du vet vilken typ av hjullager det gäller. Processen ser nämligen lite olika ut beroende på typ av lager.

Byte av kompaktlager

  1. Säkra släpvagnen, ta loss däck och navkåpa.
  2. Lossa kronmuttern och plocka bort bromstrumman.
  3. Nu kan du ta loss låsringen. Var försiktig med låsringen, om den inte är skadad vill du återanvända när du monteterar det nya hjullagret.
  4. Pressa ut det gamla kompaktlagret med en press.
  5. Pressa på det nya hjullagret.
  6. Sätt tillbaka bromstrumman och dra åt kronmuttern.
  7. Sätt tillbaka navkåpan och hjulet.
  8. Justera bromsarna och dra åt hjulmuttrarna. 

Byte av koniskt rullager

  1. Säkra släpvagnen, ta loss däck och navkåpa.
  2. Ta loss fettkoppen, lossa saxsprinten och skruva loss muttern som håller bromstrummand på plats.
  3. Lossa bromstrumman. 
  4. Ta bort det yttre hjullagrets innerbana.
  5. Bänk loss packboxen som sitter på baksidan av bromstrumman.
  6. Dra ut det inre lagrets innerbana.
  7. Ta bort lagrens ytterbana - De kan sitta fast så använd gärna en hammare och knacka loss de, försiktigt.
  8. Rengör insidan av bromstrumman ordentligt.
  9. Knacka i den nya ytterbanan - var försiktig.
  10. Fetta in lagrens innerbanor ordentligt..
  11. Montera innerbanorna i bromstrumman.
  12. Montera packboxen, var försiktig så du inte skadar packboxen.
  13. Sätt tillbaka bromstrumman på hjulet.
  14. Montera på saxsprinten och fettkoppen.
  15. Montera på hjulet.
  16. Efterkontroll och dra åt hjulmuttrarna.