Hitta rätt delar och tillbehör till din fyrhjuling!

eller

Välj ATV/UTV manuellt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Information

Reservdelssökning på registreringsnummer eller märke, modell, årsmodell:


När du söker på reservdelar via registreringsnummer eller modell visas passande delar till ditt valda fordon upp med information om delen passar eller är så kallad universal.


Delar märkta med "Passar din fyrhjuling" är direkt anpassade för ditt valda fordon. Är delen märkt med detta garanterar vi att den passar ditt valda fordon, om delen mot förmodan inte skulle passa hjälper vi dig kostnadsfritt med ett byte till passande del.


Delar märkta med "Universal" är inte direkt modellanpassade men passar de flesta typer av fordon. 


Vid Sökning på registreringsnummer kontrollera att sökningen ger korrekt information om ditt fordon, du ser information om detta högst upp på sidan under menyerna.


Om du vill navigera runt bland reservdelarna på sidan kommer din sökning sparas och då endast visa matchande reservdelar tills du väljer att återställa den.


För att komma tillbaka till resultatsidan klickar du på "Visa alla delar"


 

Topplock

Topplock och topplocksdelar till ATV och UTV. Topplocket är placerat ovanpå cylindern på din motor och är den del som tändstiften sitter fäst i och som inhyser kompressionsutrymmet ovanför kolven.

På tvåtaktsmotorer är topplocket i regel av ganska enkel konstruktion och består som namnet antyder av ett lock som placeras på cylindern och sluter cylindern, i detta lock sitter tändstiften och det förekommer även kanaler för kylarvätska på vattenkylda tvåtaktsmotorer.

De flesta moderna fyrhjulingar och UTV modeller har däremot fyrtaktsmotorer och i ett topplock på en fyrtaktsmotor förekommer en mycket större mängd komponenter. När du lyfter på ventilkåpan som är ett lock ovanpå topplocket ser du på en fyrtaktsmotor i regel en (SOHC – Single Overhead Camshaft) eller två (DOHC – Double Overhead Camshaft) överliggande kamaxlar.

Dessa kamaxlar ligger i frästa banor i toppen med överfall som håller dem på plats, i överfallen sitter ofta centreringsringar som är formade som e ”C”, Under kamaxlarna sitter insugsventilerna som öppnar och för att släppa in bränsle i cylinder och avgasventilerna som släpper ut avgaserna.

Ventilerna har i regel en eller två fjädrar runt sig och sitter på plats i toppen i ett ventilsäte. På ventilen sitter en ventiltätning som tätar mot att olja ska ta sig in i förbränningsrummet och ventilen hålls på plats med två små knaster i toppen.

Högst upp på topplocket sitter ofta en hel ventilkåpa som du kan lossa för att komma åt att utföra ventiljusteringar eller andra underhålls eller reparationsarbeten, på vissa topplock sitter det istället två mindre serviceluckor som du lossar för att få tillgång till ventiljusteringen.

Ofta sitter även termostaten för kylarvätskan monterad direkt på topplocket och i toppen ansluter du grenröret samt insugsröret eller insugsgummit på din maskin.