ATV Husets Fälg guide

Lär dig mer om fälgar och hjul

I denna guide kommer vi täcka området fälgar, vad det finns för olika utföranden och vilka som passar din maskin. Vi går också igenom vilka olika bultmönster som finns och hur du enkelt får reda på ditt.
Header ATV Fälgguide

I denna guide lär du dig mer om:

- Bultmönster
- Hjuldimension
- Beteckningar på fälgstorlek
- Aluminium eller stålfälg?
- Hjulmuttrar
Bultmönster, ET och Dimension.
Hjuldimension
Precis som ATV däck har ATV fälgar förutom en otrolig mängd olika utseenden även en mängd olika betäckningar och mått. Nedan finner vi de vanligaste beteckningarna och förklaringar på dessa.

Dimension: Fälgens dimension mäts i tum och måttet avser längden diagonalt tvärs över fälgen (Mått A).
De vanligaste storlekarna på ATV fälgar är 12 eller 14 tum. En större fälg ger ett snyggare utseende och bättre stabilitet men är mer utsatt då mängden gummi på däcket som används blir lägre i profil.
På Quad maskiner är 8, 9 eller 10 tum vanligt. Den sista siffran på ditt ATV däck avser vilken storlek på fälg du ska ha. T.ex. 25*10-12, där 12 är fälgens diameter i tum.

Bultmönster: Bultmönster avser måttet mellan centrum av bulthålen i fälgen/Hjulbultarna på ATV:n och mäts diagonalt tvärs över två stycken bulthål/hjulbultar (Mått B). Det finns listor på alla vanligt förekommande fyrhjulingar som vi kan kolla i för att få fram bultmönster på era maskiner men äger du en mycket gammal ATV eller en ATV av ett mindre känt märke kan vi vara tvungna att be er mäta bultmönstret själva, det görs enkelt med ett skjutmått eller linjal och anges i mm.
Mät ditt bultmönster
För att få fram bultmönstret på din ATV mäter du diagonalt mellan centrumet på två bultar i navet på din maskin. Du får då fram ett mått som är 100, 110, 137(136), 145(144) eller 156.
Bultmönster
Bultmönster ATV
De vanligaste bultmönstrerna är följande för ATV (Siffran 4 i början på alla bultmönster avser 4st bulthål, det är ytterst få fyrhjulingar som har fler eller färre än 4st bulthål):

4/110 - Japanska, Kinesiska och Taiwanesiska ATV (Suzuki, Honda, Yamaha, Nya Kawasaki, Goes, CF Moto, Dinli, SMC, TGB, Kymco, Hisun m.fl.)
4/115 - Arctic Cat
4/137 - Can-Am och Äldre kawasaki
4/156 - Polaris
Bultmönster Quad
Quad maskiner har ofta olika bultmönster fram och bak exempelvis:

4/115 bak + 4/156 fram - Yamaha
4/110 bak + 4/145 (4/144) fram - Suzuki, Dinli, Can-Am och Access
4/110 bak + 4/156 fram - SMC och KTM
Bredd
Fälgens bredd anges i tum och kan variera mellan 5-8 tum på ATV och 5-10 tum på Quad (Mått C). Måttet skrivs ofta ut efter fälgens dimension, ex. 12*7 avser en 12 tum hög fälg och 7 tum bred, en ganska standard storlek. Ofta kan man montera bredare fälgar på sin ATV utan att modifiera maskinen eftersom fälgens ET är oförändrat (något vi kommer till strax). Att tänka på däremot är att en bredare fälg ofta bygger utåt så du får en bredare ATV. Standardbredden på eftermarknadsfälgar till ATV är idag 7-8 tum.

Kan man montera ett 12” brett däck på en 5” bred fälg? Absolut, man behöver inte matcha däckets bredd med fälgens men det finns såklart för och nackdelar med att göra det. Ett däck som är bredare än fälgen ger skydd åt fälgen och passar bra i skogen, en vanlig kombination på ATV är 7 tum fälgar fram och bak med 8-10tum breda däck fram och 10-12tum breda däck bak. Att istället ha en fälg som är bredare än däcket används nästan uteslutande på väg och Quad maskiner för att få ett s.k ”tyskstuk”.

Standard bredd på fälgar till ATV och UTV är 7-8 tum, på dessa fälgar passar däck som är 7-12 tum breda.
ET eller Offset
Avser placeringen av fälgens nav i relation till fälgens innerkant mätt i tum (Mått D).
Exempel: En 6 tum bred fälg har ET 3+3, fälgens nav är i mitten på fälgen.

Ett vanligt ET för fyrhjulingar med delad bakaxel och en 7 tum bred fälg är 5+2 ( Alltså är navet på fälgen ganska långt förskjutet utåt)

Ett vanligt ET på fyrhjulingar som har stel bakaxel och en 7 tum bred fälg är 2+5 ( här är fälgens nav väldigt nära infästningen på ATV’n )

Stel eller delad bakaxel (IRS)

Standard ET (offset) på ATV och UTV med delad bakaxel (Delad bakaxel s.k. IRS, "individual/independent rear suspension") är 5+2

Standard ET på ATV med Stel Bakaxel (främst Honda ATV och mindre modeller från andra tillverkare) är 2+5.

Detta gäller 7 tum breda fälgar.
Aluminium eller stål
Precis som bilfälgar så kan du idag få ATV fälgar i olika material och en otrolig mängd olika utseenden. Det man bör betänka först är om man ska ha en stål eller aluminiumfälg till sin ATV.

Stålfälgar är ofta mer slagtålig och kan lämpa sig bättre för användning i skogen. En stålfälg har också större tendens att böja sig istället för att spricka och man kan därför behjälpligt banka en stålfälg tillrätta. En stålfälg är däremot betydligt tyngre och finns i ett mycket begränsat antal utseenden och dimensioner. Stålfälgar är ofta det som sitter original på dagens ATV.

Aluminiumfälgar är det som i särklass lyfter utseendet mest på en ATV och är en mycket enkel modifiering. En aluminiumfälg är lättare än en stålfälg och finns i en mängd olika utseenden och dimensioner. Detta är den typ av fälg som säljs mest idag och därför kommer det nya utseenden och tillverkare hela tiden. Beroende på vilken kvalitet och prisklass du väljer på fälgen så lämpar de sig för olika områden.

En billigare aluminiumfälg lämpar sig bäst på fyrhjulingar som används i huvudsak för transport på lands och grusväg samt gårdsarbeten då materialet skiljer sig i kvalitet samt att finishen och lacken är enklare. I en dyrare aluminiumfälg har exklusivare material använts som bidrar till att fälgen får högre hållbarhet och slagtålighet om man använder sin ATV i skogsbruk, och fälgen håller sin finish och kvalitet över en längre tid. Aluminiumfälgar är även det självklara valet om du ska byta ut hjulen på din Quad, bling-faktorn på exempelvis ITP SS112 Machined är total!
Hjulmuttrar
Det är viktigt att tänka på att använda rätt hjulmuttrar till sina fälgar för att förhindra att man skadar fälgen. De vanligaste varianterna av hjulmuttrar är antingen flata eller koniska, de flesta fälgtillverkarna rekommenderar däremot att man använder deras matchande bultar för att få bäst passform.

Det är ofta ingen stor kostnad och kan vara en bra investering för att förhindra att man skadar sina nya fälgar. Kontakta oss så hjälper vi dig med rätt hjulmuttrar till dina fälgar.
Vanliga frågor & svar
Kan jag ha bredare däck än fälg?
Ja, generellt har man bredare däck än fälg. Standardfälgar är ofta 7 tum breda och på dessa monterar man 8-12 tum breda däck.

Vilka storlekar finns det på ATV fälg?
Den vanligaste fälgstorleken på ATV är 12 tum, 14 tum blir däremot allt vanligare även orginal.
Förutom 12 och 14 tums förekommer modernare fälgar till ATV i 15 och 17 tum samt mindre storlekar på äldre maskiner på 9, 10, och 11 tum.

Vad ska jag ha för däckventil på min ATV fälg?
De flesta ATV däck är anpassade att monteras utan slang och då behöver fälgen ha en däckventil, det är samma typ av ventil som används inom bilindustrin (Nåja, den gamla bilindustrin innan däckventiler blev high tech)
En vanlig gummiventil av typen TR413 fungerar fint.

Vilka ATV hjulmuttrar ska jag ha?
Det förekommer några olika varianter av hjulmuttrar till ATV och det är ofta viktigt att man kollar hur fälgen man har ser ut innan man beställer nya hjulmuttrar, olika fälgar kan ha olika typer av muttrar, koniska eller flata eller med olika mutterskalle.
De allra flesta fyrhjulingar har däremot samma mått på hjulbultarna och då kan man ganska enkelt begränsa ner utbudet av muttermodeller.
M10x1,25 är den vanligaste hjulbulten, en 10mm tjock bult med gängstigning 1,25. Detta har de allra flesta Japanska och Kinesiska fyrhjulingar som Suzuki, Honda, Yamaha, Kawasaki, Goes, CF Moto, Access, TGB, SMC mfl samt de flesta Can-Am och Arctic-cat.
De flesta polaris 500/700/800 har däremot tumgänga som kallas 3/8-24. Polaris modeller som heter XP 8Tex 550/850/1000XP) har däremot milimetergänga likt M10x1,25.

Efter att du kollat upp dimensionen på muttrarna behöver du veta om det är en flat eller konad mutter, det ser du i fälgen, det förekommeri princip inte olika konor så är hålet i fälgen anpassat för en konisk mutter så väljer man en sådan, är anläggningsytan i fälgen där muttern försänks flat väljer man en flat mutter.

Det som kan skilja däremot är hur stor hylsnyckel du får i hålet i fälgen där muttern ska sitta, de flesta Originalmuttrar är för 17mm hylsa och på många eftermarknadsfälgar från te.x ITP får man bara plats med en 14mm hylsa varför man måste köpa deras muttrar även om man har koniska muttrar original.


Vad är Bead Lock och Dual Beadlock?
Bead lock är en typ av fälg där fälgkanten skruvas fast med ett helt gäng bultar och på så sätt låser däcket i fälgen, det är vanligt när man kör mer extremt med sin ATV eller vill köra med mycket lågt däcktryck utan att riskera att trycka av däcket från fälgen.
Vanlig beadlock låser ytterisdan av däcket på fälgen, Dual Beadlock låser dåda däcket sidor.
Beadlock fälgar kan vem som helst montera med ett spärrskaft, det gör det ofta till och med enkalre när man väl ska byta däck då du slipper "Kränga" av det.
Beadlock fälgar är däremot ofta ganska mycket dyrare än konventionella fälgar.

Kan jag ha bilfälgar på min ATV?
Bultmönstret på de flesta, eller alla vanligt förekommande, fyrhjulingar överensstämmer inte med något kännt bil bultmönster, det närmsta man kommer brukar vara gamla Opel fälgar som kan vara 4/100 men det hjälper ofta inte då det minsta bultmönstret på ATV är 4/110.


Kan jag byta bultmönster på min ATV?
Det finns s.k Speacer-Omvandlare som omvandlar ett bultmönster till ett annat, tex från 4/110 till 4/136 och breddar då samtidigt fyrhjuligen, det är däremot ovanligt med spaceromvandlare och de som finns att få tag på är oftast väldigt dyra varför det inte lönar sig att byta bultmönster för att man hittat ett par billiga, begagnade fälgar i fel bultmönster som man vill montera.