ATV Husets guide till skruvdubb

Lär dig mer om skruvdubb

Nu när vintern slagit till på riktigt är det många som börjar se sig om efter alternativ för att öka framkomligheten på sin ATV eller Quad. Vare sig du skall köra isracing med polarna på en sjö eller ploga gården så finns det skruvdubbar som passar ändamålet.
Header ATV Dubb

I denna guide lär du dig mer om:

- Olika varianter av skruvdubb
- Dubb i högre farter
- Dubb med härdad kärna
- Längden på utsticket
- Dubb i trafik
- Punkteringsrisk
- Antal dubb
- Iskörning
Bronco och Gold Ice
De enklare varianterna av dubbar har inte lika bra hållbarhet och sitter oftast inte kvar lika länge men de är betydligt mycket billigare, skall man ploga hemma på gården på underlag som snö, is och grus kommer dessa dubbar att fungera utmärkt under vintern.
Skall du köra med din Quad eller ATV på isen eller hårpackat underlag i högre farter så bör man limma dessa dubbar med dubblim, t.ex. Loctite 480, vid montering om man vill att skruvdubben ska hålla sig kvar. Monteringen sker med en vanlig millimeterhylsa och en skruvdragare. Risken att man skjuter ut några dubbar och att dubbarna slits ut är något större på dessa sorters dubbar men de kostar å andra sidan ca 80 öre styck och kommer ofta i förpackningar om tusen stycken så det kan man bjuda på efter en heldag på isen, speciellt om man knäckte polarna!
Best Grip
De bättre varianterna på skruvdubb har en härdad kärna likt dubbar på de flesta bildäck och har därför en högre hållbarhet vid körning på alla sorters underlag. Skruvdubben skruvas ner så att endast den härdade kärnan sticker ovanför gummit och kan därför enkelt plockas ut när sommaren kommer och dubben inte behövs längre. Dubben monteras och demonteras med en special hylsa till en skruvdragare.

Dubben med härdad kärna finns med olika längder på utsticket som lämpar sig för olika ändamål. Ett kort utstick används då du ämnar köra på hårt underlag som asfalt, t.ex om du använder din ATV eller Quad till att pendla med, då hjälper dubben dig att få grepp utan att riskera att dubben slitas ner i onödan eller bryts av.

Att använda dubb på ATV eller Quad som brukas i trafiken ökar säkerheten och minskar bromssträckan. Har du tänkt köra mestadels på underlag likt is eller snötäcke så ska du välja en dubb med ett längre utstick för bästa grepp. Kör man enbart på is med en dubb med långt utstick så slits dubbarna mycket lite och man kan ofta återanvända dem flera säsonger.
Best Grip mått
Längd och utstick
Längden på de olika dubbvarianterna skiljer sig även. På den enkla varianten av dubbar anges längden på gängan, och utsticket är generellt mellan 3-5mm. På skruvdubbarna med härdad kärna anges längden på utsticket och gängan kan ha olika längd beroende på utstick, detta står angivet i informationen under varje dubb.
Välja rätt dubb
Tänk på att välja en dubb som passar dina däck, välj inte en dubb som har en längre gänga än du har mönster på ditt däck. Korden på däcket är visserligen några millimeter men man bör lämna lite marginal då dubbarna kan röra sig och jobba sig nedåt i gummit, har du då en för lång gänga är risken för punktering stor.
Antal
Antalet dubb per däck beror mycket på användningsområdet, på de värsta isdäcken för Quad eller ATV brukar det sitta mellan 200-250 dubb per däck. Detta ger såklart överlägset grepp men kan vara lite för extremt för gemene man. Beroende på användningsområde skulle vi rekommendera runt 50-75 dubb per däck för normalt bruk, eventuellt något fler i bakhjulen än fram men återigen beroende på användningsområde. Tänk på att inte slänga i för många dubbar om du ska ut och gasa på isen då du kan få svårt att få din ATV eller Quad att släppa med för bra grepp, och tro oss, vid iskörning vill du att det släpper lite när du vrider på rullen!
Best Grip monteringsbild