Allt För Din Släpvagn Online!

Klicka Här!

Mopeder, MC Scooter, Delar & Tillbehör

Klicka Här!

Fraktfritt över 1000:-*Frakt under 1000:- = 75:-Snabba Leveranser

ATV Husets Däck Guide

Hur du väljer rätt däck till din fyrhjuling


Att välja rätt ATV däck till din fyrhjuling är inte alltid lätt.

För att hjälpa dig som kund har vi skrivit ner en liten guide om ATV däck. Nedan kan du läsa om några av de absolut vanligaste frågorna vi får på Atvhuset inför ett stundande däckköp. Så är du på jakt efter nya däck istället för de utslitna gamla sulorna som har elva punkteringar eller vill du bara ge din ATV ett coolare utseende, högre markfrigång och bättre bärighet? Kolla in vår ATV Däck Guide nedan så får du svar på de flesta frågor kring däck till din fyrhjuling.

 

Vad betyder beteckningen som står på mitt ATV däck?

På ett framdäck kan vi exempelvis finna märkningen 25x8-12. (AxB-C)


  • Första siffran 25 (A) står för totala höjden på däcket i tum (1tum = 2,54cm) från marken upp till översta kanten när däcket är pumpat.
  • Andra siffran 8 (B) anger däckets bredd i tum när däcket är pumpat.
  • Tredje siffran (C) anger vilken diameter atv fälgen skall ha för att däcket skall passa.
  • Denna sorts märkning är vanlig på alla offroad däck.

    När det gäller vägdäck använder man sig av samma mätmetod som inom bilindustrin.

    Vägdäck till ATV och Quad är ofta uppmärkta med metriska mått, Tex kan ett lågprofils däck ha följande beteckning: 225/40-10. 225 står för bredden på däcket i mm, 40 står för 40% av däckets bredd i mm och -10 står för fälgstorleken i tum. Detta betyder att däcket är 225mm brett, 90mm högt och passar en 10 tums fälg.

    Bredd

    Ett ATV eller Quad däck behöver inte och har sällan  samma bredd som fälgen det sitter monterat på. Man kan montera däck som är både bredare och smalare än fälgen och det finns för och nackdelar med båda.

    På ATV och UTV med offroad däck sitter det oftast 7 eller 8 tum breda fälgar fram eller bak som standard. På dessa fälgar kan du utan problem montera däck som är 7-12 tum breda. Vissa fyrhjulingar som Suzuki och Yamaha har smalare framfälgar original, dessa kan man också montera bredare däck på 7-10 tum breda däck fram är inga problem på dessa fälgar.

    På Quad brukar man hålla sig till ungefär samma bredd på däcket som fälgen för att få ett sjyst utseende. Standard fälgar på Quad är 5 tum breda fram och till dessa använder man sig normalt av 6 eller 7 tum breda däck, Bak sitter normalt 8 tum breda fälgar och till detta har man oftast 10 eller 11 tum breda däck. För att få ett s.k "tyskstuk" på sin Quad monterar man bredare fälgar och däck som är smalare än fälgarna, en vanlig kombination är 8 tum breda framfälgar med 225/40-10 däck och 10 tums breda bakfälgar med 285/35-10 däck.

    Höjd

    På de flesta fyrhjulsdriva fyrhjulingar sitter det 25 tums höga däck monterade från fabriken. Dessa däck fungerar bra hemma på gårde och vid enklare skogskörning men för dig som söker högre markfrigång, bättre bärighet eller snyggare utseende på din maskin finns det större däck att tillgå. Normalt byter man sina originaldäck när de slits ut och passar då samtidigt på att gå upp i storlek. ATV däck finns i alla möjliga storlekar men de vanliga storlekarna idag förutom 25 tum är 26 och 27 tum. För dig som vill vara värst finns det även däck i 28, 30 och hela 32 tum att tillgå men dessa kräver oftast att både variatorkit, höjjningskit och spacers monterar, endast för den riktigt entusiasten alltså.

    Har du 25 tums däck på din ATV idag och vill byta till 26 eller 27 tums däck så går det utmärkt, förutsatt att utrymme finns i hjulhusen.  Läs mer om de olika storlekarna och vad som är bra att tänka på nedan.

    På Quad maskinerna kan man oftast välja mellan crossdäck eller vägdäck. Crossdäck fungerar för dig som kör på bana, grusväg och mjuka underlag men är oftast godkända att framföra även på landsväg. Ett cross framdäck är oftast 20 eller 21 tum höga, och bakdäck oftast 18 - 22 tum höga.

    Vägdäck finns som normalprofil eller lågprofil, vägdäck med normalprofil är oftast 20-21 tum högra fram och 20 tum höga bak. Ett lågprofilsdäck är oftast 18-19 tum höga både fram och bak Att tänka på när du byter till lågprofilsdäck är att du då ändrar utväxlingen på din Quad, detta betyder att den kommer att varva mer i högre farter och förlora viss toppfart. Detta åtgärdas genom att man drevar om maskinen, byt till en kugg större fram eller 3 kuggar mindre bak för att förhindra att maskinen varvarv för mycket.

    Att välja rätt ATV däck.

    Börja med att fundera på vart du kör mestadels av tiden. Har du maskinen och kör omkring på gården, jobbar du mycket i skogen, eller är du ute och nöjeskör på vägar/stigar och terräng, du kanske gillar att köra där det är som mest lera?

    Man kan dela upp däcken i följande kategorier.

    • Allround Däck / All Terrain ATV däck: Däcket  har ett mönster som är anpassat för alla typer av underlag. Dubbarna har ett mönster som gör att de fungerar bra på både hårda underlag i högre hastigheter samtidigt som de gräver sig fram bra i lera och mjuka material. Maxxis Bighorns "sick-sack" mönster är idag branschstandard.
    • Skogs / Mud terrain däck: Däcket har ett kraftigare mönster än allterrain däcket. Ger bättre grepp i terrängen och rensar sig från lera bättre. Detta är ett däck perfekt för dig som nöjeskör mycket på alla underlag. Eller för dig som arbetar mycket i skogen och vill ha ett bra grepp.
    • Ler / Mud däck: Däcket för dig som älskar att köra i de värsta förhållanden. Rensar sig från lera på ett bra sätt och ger bra driv även i lösa förhållanden. Ej att föredra på hårdare underlag men utmärkta på alla mjuka underlag som lera, mossar och snö.
    • Väg däck: Rena asfaltsdäck för dig som bara kör på landsväg och grusväg, ger mindre rullmotstånd och därför mindre bränsleförbrukning och en skönare gång vid landsvägskörning.

    Exempel på olika ATV Däck Mönster:



    Populära All Terrain / Allround Däck

    Populära Mud Terrain / Skogsdäck


    Populära Mud / Ler Däck

    Klicka Här För Att Se Alla ATV Däck

    Många däck anger hur många lager de innehåller, vad är det bra för?

    Antal lager vad är det? När man tillverkar ett däck börjar man med att bygga upp däcket med en stomme, den innehåller då olika antal lager av kord (Kord (engelska Cord) är en kraftig väv som används i bildäck, sportbyxor och möbler). Antalet lager av kord påverkar hur mycket däcket kan belastas med och ju mer lager desto bättre motståndskraft mot punkteringar.

    De flesta däck vi säljer har 6 lager. Du kan även välja ett 8 lagers däck för extra tålighet. På mindre däcksdimensioner och kinadäck använder man sig av mindre antal lager, vilket innebär att de lätt får skador av vassa stenkanter mm. 

    Radial vad är det?

    Om det står följande på ditt framdäck 25x8R-12. Betyder "8R" att däcket är 8 tum brett och korden uppbyggt radialt. Med andra ord så går kordens trådar tvärsöver i hjulets riktning. Detta medför att däcket blir stabilare i sidled. Kör du mycket på väg upplever du dessa däck som mer stabila. Alltså mindre sladdriga. Det är därför Maxxis Bighorn blivit så pass populära, att de dessutom verkar hålla en evighet är naturligtvis ett stort plus.

    12 eller 14 tum vad är skillnaden?

    Sista siffran i beteckningen på ditt däck talar om hur stor fälgen skall vara för att däcket skall passa. Står det enligt följande 25x10-12 så betyder "12" att däcket passar på en 12 tums fälg. Om du är på gång att köpa en hjulsats med nya fälgar och däck så kan du välja om du vill ha 12 eller 14 tums fälgar. 

    12 tums fälgar och däck passar bäst om du kör mycket i skogen. Det blir så att säga mer däck. Däckets profil blir högre och det gör gången mjukare. Fälgarna sitter även mer skyddade mot skador från stenar. 14 tums fälgar och däck passar bäst om du vill ha en stabilare känsla i maskinen. Eftersom det är mindre gummi som kan förflytta sig i sidleds. Större fälgar ger så klart även ett lyft i utseende.

    Är det skillnad på de olika däcksmärken?

    Ja! Det är stor skillnad mellan olika däckstillverkare. De populäraste märken vi har i vårt sortiment är ITP, Maxxis och Sedona. Dessa håller en mycket hög kvalitet. De har en bättre gummiblandning vilket gör att de håller mycket längre än en ett  billigare kinadäck. Det lönar sig att lägga till någon hundralapp per däck, eftersom livslängden på märkesdäck är såpass mycket längre. Däcken är även mycket lättare i vikt, att använda tyngre däck kan innebära att du upplever maskinen som slöare.

    Välja storlek!

    På maskiner från år 2000 och framåt sitter det normalt 25" däck runt om monterade från fabriken. Vill du behålla maskinens prestanda och funktion utan att behöva montera ett variatorkit väljer du ett 25 tums däck.

    Är du ute efter bättre offroad egenskaper, bredare och högre däck så kan du lätt öka storleken till 26 tum, då får du bättre markfrigång och ett brutalare utseende på din maskin utan att du påfrestar motorn eller drivlinan så pass mycket att ett variatorkit behövs.

    På maskiner från från år 2005 och framåt får du oftast plats med däck upp till 27 tum utan att behöva modifiera med höjningskit eller spacers. Den vanligaste storleken vi säljer är just 27 tum. 27 tums däck ger din maskin ett riktigt coolt utseende samtidigt som det bidrar till högre markfrigång och bättre bärighet tack vare att däcken är bredare och högre än original.


    Att tänka på vid byte till 27 tums däck eller större

    • Din fyrhjulings utväxling kommer att förändras om du byter storlek på däcken från original till större, en fyrhjulings växellåda är oftast anpassad för de däck som sitter originalmonterade och monterar du större däck än 26 tum är det en god idé att komplettera dessa med ett variatorkit. Varför? När du byter till större däck innebär detta att växellådan på din fyrhjuling utsätts för mer moment än den är designad för ursprungligen, för att förhindra att drivremmen slirar och att maskinen tappar kraft och krypkörningsförmåga så monterar man ett variatorkit, detta innehåller nya fjädrar och vikter till din variator för att ge maskinen bättre rem-grepp, acceleration och krypkörningsförmåga.


    • Utrymme! De flesta fyrhjulingar från 2005 års modell och frammåt har gott om utrymme i hjulhusen för att få plats med större däck. För att kontrollera att du får plats med 27 tums däck eller större bör du kontrollmäta hjulhusen så att du har utrymme för större däck, förutsatt att din fyrhjuling har 25 tums däck som standrad så bör du ha minst 3cm tillgodo mellan däck och skärmar framför, över och bakom däcket, även vid styrutslag på framdäcken. Samt minst 3cm tillgodo innanför däcket till stötdämparben och dylikt både fram och bak. Får du problem med att däcken tar i skärmarna kan man med fördel montera spacers eller höjningskit på sin fyrhjuling, spacers är mycket vanligt att man monterar då dessa dels gör att du enkelt får plats med större däck genom att du flyttar ut fälgen en bit från navet på din ATV samt att en bredare maskin får bättre stabilitet.